Ha a Red Bullnl gy folytatjk, a McLarennek nem lesz ms dolga, mint  flgzon krzgetve kivrni, hogy Mark s Seb testvriesen  megosztozzanak az autikrl lehull alkatrszeken. A Red Bull mris  nyakig sllyedt a sajt italba. A rossz hr, hogy valaki biztosan  belefullad...  
A Red Bull igazgati irodjban, legalbbis a ltszat erre utal, gy  sakkoznak a vilgbajnoki serleggel, mintha bizony mr az vk volna.  csi, skacok! A vilgrt sem szeretnk nnepront lenni, de nincs az mg  megnyerve. s btorkodom megjegyezni, hogy ha gy folytatjtok, nem is  lesz. Mieltt az ember feladja a szelvnyt, nem tl blcs dolog  elklteni a lott tst. 
Mr megint, n krek elnzst, a rgi nta: kt duds egy csrdban. A  Red Bull olyan csapdba ejtette magt, amibl nem lehet psgben  kimszni. Sokig sikerlt fenntartaniuk a sznsjn s heppinesz  ltszatt, hogy mi nem vagyunk m gyri csapat, nlunk brokrcia meg  vllalati politika helyett lazasg van meg bulihegyek; de tessk, elg  volt egy kilezett vilgbajnoki szituci, s a versenyzik mris  megfojtank egymst a partimedencben. 
s ezt nem is egszen kpletesen rtettem. Merthogy a konfliktus,  noha mostanra lezdtt ki ltvnyosan, nem a Brit Nagydj htvgjn  kezddtt, jobban mondva nem ott lehetett elszr rzkelni. Mr abban  is volt valami nyltan fenyeget, ahogy Mark a monaci gyzelme utn  behajtotta a medencbe Sebet. A pajtskods felszn all elsejlett a  tiszta s vilgos figyelmeztets, hogy haver, hiba vigyorgunk egymsra a  kamerk eltt, mint kt srzget cimbi a baseballmeccsen, ha ket  mutatja a tv, ez mr nem jtk. Kszlj fel a legrosszabbra... Aztn  jtt az isztambuli tkzs, ahol ez a legrosszabb ugyebr meg is  trtnt. 
Ok, azzal persze mr nem volt mit tenni, hogy a kt csapattrs  sszeakadt a plyn, s a Red Bull elvesztegetett circa 28 pontot. Na  bumm, nha j testvrek kztt is elcsattan egy pofon. De korntsem  mindegy, hogy anyuci meg apuci hogyan kezelik a helyzetet, s a Red Bull  menedzsmentje ekkor kvette el az els szarvashibt. Mikzben az egsz  paddock szmra nyilvnval volt, hogy ki hzta r a msikra a  kormnykereket, Helmut Marko kerek perec azt a klykt szidta ssze,  akinek a keze meg sem mozdult rajta. Bocs, szli pedaggibl buk. 
Hiba gyakorolt mindkt versenyz gy-ahogy nfegyelmet a mikrofonok  eltt, hiba igyekezett pldamutat diplomatikussggal fifty-fifty-nek  belltani az esetet Christian Horner is, a sajt mris szenzcit  szimatolt. Joggal. Hoh, itt valakit slyos igazsgtalansg rt! 
Az a bibi, hogy ha egyszer mr felmerlt az elfogultsg gyanja,  utbb szinte lehetetlen eloszlatni. Ilyenkor mr nem elg egyenl  feltteleket biztostani a kt versenyz szmra, hanem a libikka  helyrebillentse kedvrt nha taln t is kell esni a l msik  oldalra, azaz tmenetileg tl kell kompenzlni, ami megint csak rossz  vrt szl. Ez ugyanis jrszt a ltszatrl szl. Elg, ha a klvilg azt  hiszi, hogy egy csapatnl elfogultak, s kimosakodni mris  lehetetlenn vlik. Az elbnzott isztambuli kommunikci utn a Red  Bullnak mg a rszrehajls ltszatt is knosan kerlnie kellett volna.  Ehelyett mit tesznek? A silverstone-i garzs flhomlyban leszerelik az  egyetlen megmaradt j els szrnyat Webber autjrl, s se sz, se  beszd tteszik Vettelre. , dehogy, mi nem kedveznk senkinek. Aha. 
Rendben, alrom: ez egy olyan helyzet volt, amire nem ltezett j  megolds. Legfeljebb kevsb rossz. Kinek adjk azt a szrnyat? Seb  persze nem tehetett rla, hogy a szombat dleltti szabadedzsen lg  orral kellett visszasomfordlnia a boxba, hiszen egyszeren a gyenge  rgzts mondta be az unalmast. Mg az a mzli, hogy nem a kasztni,  hanem az orrkp oldaln, mert vzat ugyebr nem lehet cserlni a  htvgn. Viszont nem is Mark hibja volt. Akkor meg mirt kellett t  bntetni miatta? A mszaki hibkrl rendszerint nem, vagy legalbbis nem  kzvetlenl a versenyzk tehetnek, de legkzelebb, ha az edzsen  elromlik Seb autja, vajon odaadjk neki Markt? Mgis hol a hatr?  Mindig benne van a pakliban, hogy az egyik versenyznek bedglik a  verdja, de emiatt nem a msikat kne bntetni. 
Feltve persze, hogy egyenlsg van a csapaton bell, amint azt  Horner lltja. Mondhatja, hogy a szrnycserrl szletett dntst 25  perccel az idmr eltt, kapkodva hoztk meg, de nem ez a lnyeg. Ha  cinikusak akarunk lenni, egsz halkan akr azt is megjegyezhetjk, hogy  minl tgondolatlanabb egy dnts, annl szintbb. Tetszik vagy sem, a  klvilg szmra ez a sztori gy jtt le, hogy a Red Bull elnyomja  Mrkot Pistike kedvrt. Ennyi. 
Horner szerint azrt Vettel autjra tettk a szrnyat, mert akkor   llt elrbb a vilgbajnoksgban, s  volt a gyorsabb a szombat  dleltti szabadedzsen is. (Ht ja. Kemny 34 ezredmsodperccel. gy,  hogy Webber szinte vgig versenyszimulcit vgzett, s csak az utols  percekre engedtk ki a plyra idmr-belltsokkal.) Igen m,  csakhogy ez az rvels enyhn defektes, mert Isztambulban is Vettel  kapta meg elszr az j hts padlt:  kezdettl fogva azzal vezetett a  szabadedzseken, mg Webber autjra csak lhallban, a Q1 eltt  szereltk fel. Holott akkor Mark llt a vb-tabella ln, mg ha  pontegyenlsggel is. s az sem rulkodik pldamutat  elfogulatlansgrl, hogy Webber Silverstone-ra ppen Vettel korbban  megsrlt kasztnijt kapta meg. Rendben, megjavtottk, de ez azrt nem  hangzik tl jl. Ennek fnyben kln elgttelt jelent neki, hogy  nyerni tudott vele. 
A Red Bull szmra is teljesen nyilvnvalnak kellett lennie, hogy  Webber nem fog ujjongva fel-al rohangszni a silverstone-i  clegyenesben, ha tudomst szerez a szrny elvesztsrl. Mgis mit  vrtak tle? Marko szerint a dnts teljesen logikus volt, de ezt n nem  rom al. A Red Bullnl nyltan mg nem deklarltk, hogy Vettel  szekert toljk a vilgbajnoki cm fel, s innentl kezdve brkivel  nehz lenne lenyeletni, hogy egy alkatrszt, mikzben kiszalad a vcre,  egyszeren tszerelnek az  autjrl a csapattrsra. 
Szerintem ez tipikusan az a helyzet volt, amelyben egy gyes  vezetnek minden szempontot mrlegelnie kell. Biztosan muszj hasznlni  azt az egyetlen megmaradt szrnyat? Elvgre nmagban nem hozhatott tl  sokat a konyhra - krnknt 7 szzadmsodpercrl suttogtak -, s mivel  valsznnek tnt, hogy a Red Bullok anlkl is simn lenyomjk a  tbbieket, nem volt get szksg r. rthet, hogy Adrian Newey  szerette volna kiprblni, mert tesztels hjn minden megtett mter  szmt, de a vgs sz Horner volt. s  tudhatta volna, hogy hiba  nyer a csapata 7 szzadot, ha emiatt vgkpp felborul a csapaton belli,  mr eddig is knyes egyensly. Ez a tbbet vesztnk a rven, mint  amennyit megnyernk a vmon klasszikus esete volt. Vagy ha mindenkppen  be akartk vetni azt a szrnyat, Horner legalbb lelhetett volna  beszlgetni Webberrel, s tapintatosan megkrdezhette volna tle, hogy  mit szlna, ha Vettel kapn meg. Nem kizrt, hogy Mark beleegyezett  volna, mert  a pnteki edzsnapon lltlag nem is rzett jelents  klnbsget a rgi s az j vltozat kztt, mg Sebnek jobban tetszett  az utbbi. A gesztusokon rengeteg mlik. gy esetleg Mark sem rezte  volna gy, hogy a hta mgtt, suttyomban megcsaljk, nem? 
Horner kti az ebet a karhoz, hogy nem felsbb utastst hajtott  vgre. Lehet, hogy tnyleg nem, br nyilvn a kenyrad gazdinak is  tartozik annyival, hogy nem kezd el rulkodni rjuk. Persze ez egyszer  magnvlemny, amely taln nem alapszik mson, mint Marko balszerencss  nyilatkozatain, de nekem az az rzsem, hogy Horner ktelessgtud  katonaknt igenis a Red Bull vezetinek parancsait teljesti. Egyfell  okosabb s rutinosabb annl, semhogy nknt elkvessen egy ekkora  llektani baklvst, radsul ppen most, msfell nem is ll rdekben  egymsnak ugrasztani a versenyzit. 
Mert tegyk hozz gyorsan, hogy azok idvel gyis egymsnak ugrottak  volna. Na j, nem mindegy, hogy csak a vicsorgsig vagy a fojtogatsig  jutnak, de brmennyit blablzunk is negdeskedve bartsgrl meg  tiszteletrl, ha kt, kzel azonos kpessg piltt ltetnk egy  vb-gyztes autba, nem sokig fognak egytt popslgereket nekelni a  tbortz mellett. Az letcljukrl van sz, amit csak a msik rovsra  rhetnek el, s aligha vletlenl mentek sportolnak, nem tnc- s  illemtanrnak. Ez tiszta sor, nincs is mit magyarzni rajta. 
A konfliktust egyetlen mdon lehet elkerlni: azzal, ha az egyik  versenyz eleve jobb a msiknl. Jean Todt vagy Flavio Briatore pontosan  tudtk, hogy mirt nem szerzdtetnek egy Hamiltont Michael Schumacher  s Fernando Alonso mell. Ha nincs belhbor, az mindenkinek  knyelmesebb. Ht persze, Rubens Barrichello megadott idkznknt,  menetrend szerint eladta a ktelez hisztijt arrl, hogy azrt lassabb  Schumachernl, mert elnyomjk, brhh, de ezt gyis csak az hitte el,  aki mindenron el akarta hinni. A tbbsg szmra nyilvnval volt, hogy  Rubens hossz tvon akkor sem tudn tartani a lpst Michaellel, ha  viagrt tankolnnak az autjba. Lehet, hogy ez is cinikusan hangzik, de  egy srtett primadonnval mg mindig knnyebb megbirkzni, mint kt,  egyformn agresszv alfahmmel. 
s akkor tessk, fel is tlalom a legizgalmasabb fogst: vajon a Red  Bull nem ugyanezt az utat akarta vlasztani? Elvgre Vettelt nem csak k  neveltk fel, hanem kimondva-kimondatlanul gy is szereztk meg, mint a  jv szupersztrjt, egy j Schumachert vagy Alonst. Korntsem kizrt,  hogy azt hittk, automatikusan gyorsabb lesz Webbernl, s gy egyik  agarat sem kell majd przon vezetnik. Csakhogy a jelek szerint Mark  elfelejtette elolvasni a forgatknyvet, vagy egyszeren magasrl tojt  r, s ezzel belekptt a leveskbe. Teht ugyanaz trtnhetett, mint a  McLarennel 2007-ben, amikor az els vre titkon bizonyra tanoncnak  szerzdtetett Hamilton knos helyzetbe hozta a fnkeit azzal, hogy nem  mltztatott lassabbnak lenni a mesternl, Alonsnl. Nem biztos, de  mindenkppen lehetsges, hogy idn Webber gyorsasga is hasonlan  kellemetlen meglepetsknt rte a Red Bull menedzsmentjt. Azrt lssuk  be, az ciki, ha itt-ott meg kell laztani egy-kt csavart az autjn,  hogy ne elzze meg a csapattrst. A "ha fej enym, ha rs megfelezzk"  tpus osztozkodssal nem sokig lehet fenntartani az egyenlsg  ltszatt. 
Alapveten hrom tnyezn mlik, hogy egy ilyen robbansveszlyes  helyzetben beindul-e a lncreakci: 1) a vilgbajnoki helyzeten (ha az  egyik versenyznek dupla annyi pontja van, mint a msiknak, vagy egyikk  sem eslyes a gyzelemre, nincs is dilemma), 2) a piltk  szemlyisgn, no meg azon, hogy 3) a fnkeik mennyire tudjk kordban  tartani ket. Br VIII. Henrik udvaroncaihoz kpest Vettel s Webber nem  nevezhet intrikus alkatnak, azrt egyikket sem kell m flteni. Mark  mr az isztambuli verseny utni sajttjkoztatn is egy rutinos  mregkever higgadt precizitsval csepegtette el, hogy valami turpissg  volt Seb elzsi ksrletben: gy igaztotta tba a puncsos sztorit  szimatol jsgrkat az zemanyagsprols fell, hogy tulajdonkppen  nem is mondott nekik semmit. Seb pedig a silverstone-i idmrt kveten  rtatlan kppel csevegett velk arrl, hogy "szerencsre" az orrkp  dleltti lefittyense utn is az j szrnnyal tudta folytatni, ami  "kulcsot" jelentett a pole krhez. Vletlenl sem emltve meg kzben,  hogy azt a szrnyat trtnetesen a mellette l csapattrsa autjrl  szereltk le nhny perccel azeltt. Szval mindketten megrik a  pnzket, na. 
Brmennyire is panaszkodik, Webber tulajdonkppen sejthette volna,  hogy a Red Bullnl nem  a hzikedvenc, s gy a kilezett helyzetekben  nem felttlenl szmthat mltnyos bnsmdra, mert Marko isztambuli  beszlsa legalbbis gyanra adhatott okot. Bevallom, kicsit  csodlkoztam is, hogy utna habozs nlkl meghosszabbtotta velk a  szerzdst - persze rthet, hiszen hol lett volna jobb helye? -, de  ismerjk el, addigra kilgott a llb. Szerencsjre a Red Bullnak most  mr nagyon erlkdnie kell, ha a httrbe akarja szortani t, hiszen   ll elrbb a vilgbajnoksgban, a csapat sajt logikja szerint teht  neki jrnak a kedvezmnyek is. Ht persze. Kvncsian vrjuk. 
Markot knny sajnlni (mr amennyire sajnlatot rdemel valaki, aki  pp a vb-cmrt kzd), de jobbat mondok: n legalbb annyira sajnlom  Hornert s Vettelt is. Hornernek ugyanis egy olyan szitucit kell  kezelnie, amit csak gy lehetett volna elkerlni, ha nem szerzdtetnek  le kt, legalbbis pillanatnyilag hasonl kpessg versenyzt, s ez  mr ks bnat. Radsul alighanem a Red Bull-menedzsment s a  magyarzatot kvetel nyilvnossg kztt rldik. Nmileg tehetetlenl,  mert vagy bevallja, hogy Vettelt favorizljk, vagy - amennyiben nincs  gy - az elzmnyek tkrben szinte emberfeletti erfesztsre lesz  szksge, ha errl meg akarja gyzni a kzvlemnyt is. Lehet  hajtogatni, hogy tz csapatfnkbl kilenc irigyeln a problmjt, de  az ilyen demagg kzhelyek hallatn Horner mg nem fog kevesebbet  forgoldni az gyban jszaknknt. 
s hogy mirt rzek egytt Sebbel? Azrt, mert ebben a melodrmban   jtssza anyuci kedvenc fiacskjt, egy elknyeztetett ficsrt, aki  mindig nagyobb szeletet kap a pitbl. Akrcsak a kzvlemnyt sztns  ravaszsggal ebbe az irnyba terel, mrtrknt tetszelg Mark,  is  pontosan tudja, hogy ez a szerep mrhetetlenl hltlan, s ppen ezrt  csppet sem vgyik r. Mindenki utlni fogja rte, mert a protekcis  strberrel nehz rokonszenvezni. Lehet, hogy Seb bntudat nlkl  kilvezi a Red Bull tmogatsnak elnyeit, de ez egy autversenyz  rszrl egyrszt normlis magatartsnak tekinthet, msrszt a  kivtelezst nem  kvetelte ki magnak. Vettel a helyzet legnagyobb  vesztese: ha nyer, rfogjk a protekcijra, ha meg veszt, kirhgik,  hogy mg gy sem sikerlt nyernie. Hurr. 
Silverstone, s fleg a rajt, igazi presztzsharc volt Webber s  Vettel kztt. Mindketten tisztban voltak vele, hogy egyikk sem  engedhet, mert, mint valami romantikus lovagregnyben, a becsletk a  tt. Mark tudta, hogy nyert, s Seb tudta, hogy vesztett; ahogy a  megszokott csapatfothoz kszldve tntet gyorsasggal nyjtott kezet  Marknak, aztn eltnt a hts sorban, a szerelk kztt, kevs ktsget  hagyott a lelkillapota fell. Elzleg pedig olyan arckifejezssel  jrklt a paddockban, hogy egy stt siktorban n sem szvesen futottam  volna ssze vele. 
A McLarennl meg egyelre joggal dngetheti a mellket, hogy bezzeg a  mi fiaink okosabbak, de azrt nluk sem felttlenl lesz m ez mindig  gy. Abban igazuk van, hogy Milton Keynes-ben majd ldaszmra dnthetik  magukba a Red Bullokat, ha nem akarnak belefradni Webber s Vettel  kordban tartsba, s ez jcskn le fogja ktni az energiikat. De elg  egy vratlan tkzs Hamilton s Jenson Button kzt, ami alkalmasint a  pillanat mve, s mris ugyanabban a cipben fog jrni a McLaren is.  Kiss kpmutatan hangzott, hogy k soha nem kldenk eltren  felszerelt autval plyra a versenyziket, hiszen a mltban megtettk.  Ugyanakkor tny, hogy Martin Whitmarsh blcsebbnek tnik, mint Ron  Dennis, aki a csapaton belli osztozkodsnl nha kptelen volt  ellenllni a szemlyes vonzalmnak, msrszt amit elkvettek Heikki  Kovalainennel, azt nem fogjk elkvetni Jenson Buttonnal. Nemcsak azrt,  mert vilgbajnok, hanem azrt sem, mert brit. Tl sokan tmogatjk. 
Lehet, hogy Mark Webber megnyerte a Brit Nagydjat, de az is lehet,  hogy a legnagyobb ellenfele nem  Lewis Hamilton, hanem a sajt csapata  lesz. Br a verseny vgn azt krte a rdin, hogy a dobogra a  szereljt kldjk fel vele, a Red Bull ehelyett inkbb egy  flrerthetetlen zenetet kldtt neki, amikor Peter Prodromout, az  aerodinamikai rszleg fnkt deleglta a djtadra. Vagyis, ahogy  nhnyan azonnal meglttk ebben az irnit, pont azt az embert, aki azt  az alkatrszt tervezte, amit Mark a htvgn nem kapott meg. J, mi?  Csak hogy tudja, hol a helye... 
* * * 
A Brit Nagydj htvgje kitnen rzkeltette, hogy a McLaren mirt  nyerheti meg a vilgbajnoksgot az elmleti Red Bull-flny ellenre, a  Ferrari pedig jelen llapotban mirt nem. 
A McLaren mostanban elkpeszten jlszervezett, s ezzel trheten  kpes ellenslyozni a plyn tizedmsodpercekben mrt htrnyt. A  silverstone-i els edzsnapon gy tnt, a diffzorba vezetett  kipufogval alaposan mellfogtak. Egy ilyen bonyolult technikai  fejlesztst tesztels nlkl bevezetni mindig lutri (mg ha a  Williamsnek velk ellenttben be is jtt), de a csapatoknak manapsg a  jl ismert okokbl nincs ms vlasztsuk. Prba, szerencse - vagy  balszerencse. Lewis pnteken szinte tbb idt tlttt a Becketts  bukterben, mint a plyn, gyhogy a kls szemllk szmra is  nyilvnval volt, hogy a McLaren j aerodinamikjval valami nem  stimmel. 
Mgsem estek pnikba, hanem gyorsan elhatroztk, hogy visszaszerelik  az autikra a rgi padlt - ez biztos nem volt knny, mert senki nem  szvesen lpdel htrafel -, de rajta hagyjk az j els szrnyat.  Csakhogy ilyen konfigurciban semmilyen tapasztalatuk nem volt az  aero-csomaggal, ezrt a szimultoron gyorsan lemodelleztk, s a  tesztpilta Gary Paffett helikopterrel mg aznap este a wokingi bzisra  replt, hogy segtsen kidolgozni hozz az optimlis belltsokat. Ilyen  elzmnyek utn Lewis 4. helye a rajtrcson s 2. helyezse a  versenyen, meg persze Jenson szoksos, kitart menetelse a fl meznyn  t felrt egy csodval. Azt a szintet, amit a htvge eltt vrtak, a  McLarennl gy sem tttk meg, de olyannyira mentettk a menthett,  hogy a Red Bull ssz-vissz egyetlen rva pontot tudott hozni rajtuk.  Egyszval a McLaren menedzsmentje a kritikus pillanatokban a helyes  dntseket hozta meg. 
Nem gy, mint a Ferrari. Nekik ppen ellenttesen alakult a  helyzetk: az autjuk a legjabb fejlesztseknek hla (ne felejtsk el,  hogy k lpselnyben voltak, hiszen mr Valenciban bevetettk a  diffzorba vezetett kipufogt) vgre tnyleg gyors lett, de az operatv  hibk miatt nem tudtak lni a lehetsggel. Holott a tempjuk  ktsgkvl adott volt hozz. A verseny elejn, amikor szabad volt  eltte a plya, Felipe Massa volt az egyetlen a meznyben, aki  sorozatban Hamiltonnal s Webberrel azonos kridket prselt ki az  autjbl, holott velk ellenttben mr a kemny keverk gumikat  hasznlta - kr, hogy a csont utols helyen llt. Az a prblkozsa,  amivel az 1. krben a Becketts elejn, vagyis gyakorlatilag a  legkptelenebb helyen prblta megelzni csapattrst, finoman szlva is  tl optimista volt. Amikor Alonso szrevette, hogy a baljn feltnik a  msik Ferrari, egy ktsgbeesett s villmgyors reflexmozdulattal jobbra  rntotta a kormnyt, de mr hiba: Massa addigra defektet kapott, s a  versenynek lttek. 
Fernando  is hibzott. A kuplunggal egsz htvgn szenvedett, ezrt  azon  maga sem lepdtt meg, hogy beragadt a rajtnl. A legslyosabb  rat mgsem ezrt kellett fizetnie, hanem azrt az ominzus  kanyarlevgsrt, amellyel Robert Kubica el kerlt. 
Mr a verseny kzben is nehz volt felfogni, hogy a Ferrari miben  remnykedik. Tiszta sornak tnt, hogy Fernandt a legjobb esetben is  vissza fogjk parancsolni Robert mg.  maga utbb elllt ugyan egy  homlyos fejtegetssel arrl, hogy ha fal lett volna a plya mellett, s   felkendik r, akkor Kubict bntetik meg, de brmilyen frappnsan is  hangzott ez elsre, akadt benne egy jkora cssztats. Ha ugyanis  buktr helyett fal van ott, akkor Fernando, mivel a sajt lete azrt  neki is kedves, valsznleg meg sem prblkozik azzal a mersz  elzssel. Mg nem volt egyrtelmen v a kanyar, mert egy  rnyalatnyival ugyan elrbb tartott mr, mint a Renault, csakhogy a  kls ven. A bels kamers felvtelekbl gy tnt, Robert nem is  annyira leszortotta t, hanem a vdekezs kzbeni rvid fktv miatt  egyszeren tlszaladt kiss a kanyaron, ezrt ha akart volna, sem tud  szkebb ven balra fordulni. s tulajdonkppen mindegy is, mert egy  kanyarlevgsos elzs miatt rutin a bnti. 
Brhogy is, mindenkppen az lett volna a biztonsgosabb megolds, ha  Fernando visszaadja  a pozcijt. Egyfell teljesen rthet, hogy a  Ferrari megprblta elkerlni ezt. Msfell viszont azok utn, hogy a  versenyigazgat Charlie Whiting hromszor is az elengedst tancsolta  nekik (nem pedig utastotta ket r, hiszen  nem sportfelgyel, teht  csak magnvlemnye lehet), egyben megtalkodott fafejsg is. Mire  szmtottak? Azt persze nem tudhattk, hogy amg a versenyirnytssal  alkudoznak, Kubica kiesik, de tulajdonkppen minl tovbb halogattk a  helycsert, annl ksbbre toltk ki azt a pillanatot is, amikortl majd  Alonso jra megprblkozhat az elzssel. Ez a csapat hibja, nem  Fernand, br azok utn, hogy t vvel ezeltt, Suzukban mr jrt  hasonlan, amikor szintn egy siknt levgva kerlt Christian Klien el,  azrt  is kezdemnyezhetett volna egy undo-t. Persze tny, hogy  ilyesmit a versenyzktl letszertlen elvrni, mert nem olyan fbl  faragtk ket, hogy pukedlizve flrelibbejenek az ellenfeleik tjbl.  Klnben meg ppen a sajt, valenciai logikjuk szerint a Ferrarinl nem  vrhattk, hogy Kubica kiesse miatt megsszk a bntetst. A vesztkbe  rohantak. 
A lnyeg azonban mgiscsak az, hogy mind a versenyzk, mind a csapat  szintjn tl sokat hibztak - ahogy egsz vben tl sokat hibznak. Mg a  McLaren az gyes stratgiai s operatv dntsekkel a szezon els  harmadban is ellenslyozni tudta a technikai hinyossgait (kivve  Sepangban, ahol eltaktikztk az idmrt), a Ferrari jelenleg mg a  ltez mszaki potenciljt sem kpes kihasznlni. Hogy hol lehet a  problma gykere, azt kvlrl nehz megtlni, de ktsgtelen, hogy  szervezettsg tern nem llnak a helyzet magaslatn. 
Egybknt aligha vletlen, hogy gy flidben ppen arra a kt  csapatra kezd szklni a vilgbajnoki kzdelem, amely a szezon kt  mszaki slgert kitallta. Igaz, hogy a Red Bull ppgy megszenvedett  az F-csatorna kivitelezsvel, ahogy most a McLaren is megszenved a  diffzorba vezetett kipufogval, de a tbbieknek mindkt rendszert az  idny kzben kellett megterveznik s kidolgozniuk az autikhoz, ami  knyszerplyra lltotta ket, lektve a fejlesztsi kapacitsuk zmt.  Az F-csatorna s a spci diffzor jelentsge fknt ebben rejlik, nem  azokban a tizedmsodpercekben, amiket a plyn hoztak. 
* * * 
A Brit Nagydj jfent rvilgtott arra is, hogy milyen hihetetlenl  sr a kzpmezny. Igaz, hogy Kubica ldsos tnykedse a verseny  elejn, vagyis hogy jformn mindenkit feltartott (a 10. kr vgn mr  16.8 msodperc volt a htrnya Webberhez kpest, mg mgtte 10  msodpercen belk kilencen autztak), rjtszott nmileg erre a  jelensgre, ez azonban a lnyegen nem vltoztat. 
Az els kt hely sorshoz nem frt ktsg. Noha a McLaren  versenytempja ismt ers volt, Webber lassan, de biztosan nvelte az  elnyt, krnknt gy 0.25 msodperccel (ami Hamilton szerint relisan,  azaz kilezett krlmnyek kztt 4 tized is lehetett volna). A verseny  47 rtkelhet kre kzl - teht ha leszmtjuk a Safety Car-fzisra  s a boxkillsra es krket -  34-ben Mark mindenkinl gyorsabb volt.  Ez olyannyira ehengerl flny, hogy tbbet felesleges is beszlni  rla. 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Webber, Hamilton   s Rosberg krid-grafikonja (nagythat). Webber flnye  elspr volt, de a tbbieknek Hamitlonnak is bottal thettk a nyomt.  Rosberg a sr kzpmezny tlagosan leggyorsabbja volt. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
A tbbiek kztt viszont szoks szerint nanszokon dlt el a  kzdelem. A Mercedes megprblta korn kihozni a boxba j gumikrt  Michael Schumachert, aki azonban a kivezet krnek a vgn, az egyik  lass kanyarban kicsszott a porba, a szoksos 38 msodperces rszid  helyett 41.2-eset futott, s gy ahelyett, hogy megelzte volna  Barrichellt, t elzte meg mg Kamui Kobayashi is. A Ferrari hasonl  trkkt akart eljtszani Alonsval, kihasznlva a Jaime Alguersuari s  Tonio Liuzzi kztt ttong, 14 msodperces rst, de hiba volt eltte  szabad a plya, Fernandnak sem sikerlt az egy krrel ksbb kereket  cserl Kubica el kerlnie. 
A tankols betiltsnak egyik rmteli kvetkezmnye az lett, hogy  tbb nincs univerzlis megoldkplet a boxstratgira. Mr nem igaz,  hogy aki ksbb ll ki, jobban jr, csakhogy nem mindig rvnyes az  ellenkezje sem: Rosberg s Button pldul most ppen a ksbbi  kerkcservel nyert pozcikat. A csapatoknak sokkal alaposabban oda  kell figyelnik a konkrt forgalmi helyzetre s a kridk vltozsra,  mint rgebben. A gumikops miatt ezttal nem kellett aggdniuk: nyolc  versenyz az utols krben futotta az egyni leggyorsabb versenykrt,  kztk Vettel is, aki addigra kis hjn az egsz versenytvot, 51 krt  hzott le egyetlen garnitra kemny keverk Bridgestone-on! 
s ehhez jn a versenyzk kiegyenslyozottsga is. A Forma-1 meznye  sszessgben taln sohasem volt annyira ers, mint manapsg; egyszeren  nincsenek benne rossz piltk. Na j, esetleg Bruno Senna, Karun  Chandhok s Lucas di Grassi helyn lehetne vitatkozni (mg ha technikai  htterk ismeretben nem is tl mltnyos), de a tbbiek kztt  minimlisak a klnbsgek. Van egy msodik vonal, amibe taln Liuzzi, de  la Rosa, Hlkenberg, Alguersuari, Petrov s Schumacher - igen,  jelenleg, ha relisan rtkeljk a teljestmnyt, Schumacher is -  tartozik, m k sincsenek vszesen elmaradva az els vonaltl. 
Aki felfel lg ki a sorbl, az Hamilton.  idn rendkvl keveset  hibzik, rr lett az v eleji forrfejsgn, s futszalagon szlltja  a McLarennek az aut adottsgait meghalad eredmnyeket; nagyon nehz  belektni. gy vezet most, ahogy Schumacher vezetett ereje teljben,  1997-ben s 1998-ban, tapinthat technikai htrnybl szgyentve meg a  Williamseket s McLareneket. A vb-cmet persze az idny vgn osztjk,  s nem is kizrlag ez alapjn, de ha az egyni teljestmnyre  hagyatkozva kellene odaadnom valakinek, pillanatnyilag Lewisnak tlnm.  A Red Bull nem engedhet meg magnak tbb hibt, ha le akarja gyzni t.  |