Vgre tnyleg hlyt csinl magbl, aki amiatt prbl sirnkozni, hogy  unalmas az F-1. A vb mg sohasem volt ennyire fordulatos, a versenyekre  sem lehet panasz, de mieltt magasztalni kezdennk az j szablyokat,  nzznk szembe vele, hogy egyszeren csak oltri mzlink van... 
Ezen teljesen felesleges vitatkozni, mert statisztikai tny: a  Forma-1 trtnetben eddig sohasem fordult el, hogy egy idny alatt t  klnbz versenyz vezesse a vilgbajnoksgot, de ezttal mris  ennyinl tartunk, s a szezon tbb mint fele mg htra van. Ht j,  alrom, ez nmagban nem felttlenl jelenten azt, hogy a versenyek  kln-kln is izgalmasak - emlkezhetnk pldul 1997-re, amikor  Michael Schumacher s Jacques Villeneuve kztt csak az utols  pillanatban dlt el a kzdelem, holott egsz vben egyszer sem lltak  egytt a dobogn -, m mostanban azokra sem lehet panasz. A Kanadai  Nagydjon egyetlen csepp esre, ami ugyebr az unalmak elleni legjobb  csodaszer, sem volt szksg ahhoz, hogy msodpercenknt multan  kapkodjuk a fejnket a ltvnyos elzsek, vitathat manverekkel  fszerezett prharcok s ravasz stratgiai sakklpsek lttn. Most mr  tnyleg csak megszoksbl lehet panaszkodni a versenyzsre. 
Tulajdonkppen azt mondhatjuk, hogy szinte szrevtlenl, mert a  hossz vekig tart grgets utn taln mr senki sem hitt ebben,  megvalsult az, amirt tvenszer trtuk a szablyknyvet az elejtl a  vgig, aztn a vgtl az elejig, s rg bele is fsultunk a  vrakozsba: a Forma-1 gy istenigazbl, minden szinten izgalmas lett.  Aki rzkeny a rszletekre, s mlysgben is rdekli a stratgia, annak  persze sohasem volt unalmas, de be kell ltnunk, hogy a tvkpernyk  eltt nem hromszzmilli Ross Brawn cscsl vasrnap dlutnonknt. A  plyn viszont most olyasmi trtnik, amit egy tlagnz (mr elnzst a  kifejezsrt) is kpes rtkelni anlkl, hogy rkig kellene  magyarzni neki dupla diffzorokrl, CFD-rl meg a 10 kg plusz  zemanyaggal jr idvesztesgrl. 
De vajon minek ksznhetjk ezt? Taln annak, hogy a szablyokkal  val hosszas laboratriumi ksrletezgets sorn vgre eljutottunk az  idelis elegyhez, amely biztostotta versenyz s technika szerepnek  tkletes egyenslyt? rlnk, ha gy lenne, hiszen akkor nem  szenvedtnk volna hiba, m azt hiszem, az igazsg sajnos sokkal  kibrndtbb: egyszeren mzlink van. 
Jelenleg ten vannak annyira kzel egymshoz a tabelln, hogy a  kvetkez verseny utn elvileg tvehetik a vezetst a vilgbajnoksgban:  Lewis Hamilton, Jenson Button, Mark Webber, Fernando Alonso s  Sebastian Vettel. Br blablzhatunk arrl napestig, hogy a kzdelem nem  rt vget, amg valakinek van matematikai eslye a vgs gyzelemre, a  pillanatnyi erviszonyokat s a trendeket elnzve nem tl nagy merszsg  kijelenteni, hogy a vb-t a fenti t ember egyike nyeri meg. s a rend  kedvrt mr most tisztzzuk, hogy a harcuk kilezettsghez az j  pontrendszernek semmi kze nincs; egy gyors szmtst elvgezve hamar  kiderl, hogy a rgi szisztmban is ugyanez lenne kztk a sorrend, s  Valenciban ugyangy brmelyikk a lista lre llhatna.  (109-106-103-94-90 helyett 44-43-40-38-37 pontjuk lenne most.) 
Az lmezny srsge klnsen meglep, ha arra gondolunk, hogy a  nyolc nagydjbl htre egyetlen csapat, a Red Bull szerezte meg a  pole-t, s a nyers temp szempontjbl a flnykhz ktsg sem frt. m  ha vgigzongorzzuk, hogy mi trtnt a vb t f eslyesvel a szezon  eddigi rszben, gyorsan rjvnk a rejtly nyitjra: egyszeren  mindenki tl sokat hibzott. A lista, mg ha narratv jelleg is, megr  egy rvid mist. Hamilton Melbourne-ben sszetkztt Webberrel, s a  kelletnl tbbszr jrt a boxban, a sanghaji idmrn a kritikus  pillanatban nem ment ki a plyra, ezrt a 20. rajtkockba szorult,  Barcelonban a kerkhiba miatt a biztosnak ltsz 2. helyet vesztette  el, Monacban pedig bevallottan vatos volt. Button Bahreinben s  Spanyolorszgban beragadt Schumacher mg (az utbbi versenyen a  kormnykijelzje sem mkdtt, ezrt nem tudott optimlisan vltani),  Malajziban rosszul rajtolt, s a gumijai is hamar elkoptak, mg  Monacban kiesett, mert a McLaren benne felejtette a httakart az  egyik oldaldobozban. Webber Bahreinben beragadt a forgalomba,  Melbourne-ben tkztt Hamiltonnal, aztn a kelletnl egy krrel tbbet  maradt a plyn az intermediate gumikon, a knai esben szimpln csak  lass volt, Isztambulban sszeakadt Vettellel, s ezzel elbukta a  gyzelmet, aztn Montrealban a Red Bull egyrszt nem volt elg gyors,  msrszt el is taktikzta magt. Az utbbi kt eset rtelemszeren  Vettelt is rintette, aki ezen kvl Bahreinben lelassult, mert a  motorja vesztett az erejbl, Melbourne-ben az 1. helyrl bcszott a  kerkproblma jvoltbl, s Sanghajban sok idt vesztett a  boxkillsval, htraesve hatodiknak. Vgl Alonso tkztt az  ausztrliai rajtnl, s visszacsszott a mezny vgre, Malajziban  elromlott a motorja, Knban kiugrotta a rajtot, amirt megbntettk, a  monaci szabadedzsen sszetrte az autjt, ezrt az idmrn rszt sem  vehetett, Isztambulban lass volt, kiesve mr a Q2-ben, legutbb,  Kanadban pedig egy lehetsges gyzelmet vesztett el a forgalom miatt. 
Ez a vb szorossgnak az igazi oka: mind az lcsapatok, mind az  lversenyzk annyi hibt kvettek el, amennyi mskor egy egsz vre, de  taln hromra is elg lett volna. s, ami mg klnsebb, nagyjbl  ugyanannyit: Hamiltonnak s Buttonnak ngy-ngy, tbb-kevesebb  jindulattal zkkenmentesnek nevezhet htvgje volt, mg Vettelnek,  Webbernek s Alonsnak csak hrom-hrom. Lnyegben ez tkrzdik a  pontverseny llsn, mg ha nem is mindegyik baki jrt egyforma  pontvesztesggel. A Spanyol Nagydj kitn plda erre, mert ott olyan  sok volt az operatv jelleg hiba, hogy ez mg az ltalban dgunalmas  barcelonai futamot is feldobta. A legersebb csapat, azaz a Red Bull  kveti el a legtbb hibt, ami ppen az eslykiegyenlts optimlis  mdja. A vb llovasnak ennyi fordul utn 2009-ben s 2007-ben 64,  2006-ban pedig 74 pontja volt, most pedig Hamiltonnak a rgi rendszerre  tszmolva csak 44 van - ez is jl mutatja, hogy mennyire ingadoz  mindenkinek a teljestmnye. Mg 2008 volt a leginkbb hasonl ehhez, de  Massa akkor is tbb, 48 ponttal vezetett. 
Persze elvileg lehetne sz arrl, hogy az j szablyok tettk a  korbbinl hajlamosabb a hibzsra a csapatokat, de valjban a fenti  botlsok egyike sem hozhat kzvetlen sszefggsbe velk. A  pontrendszer reformjnak, ezt mr lttuk, egyelre nem volt jelents  szerepe, ahogy az autk nagyobb minimlis tmegnek vagy a kerkfedk  betiltsnak s az egyb aerodinamikai mdostsoknak sem. 
Ha akad vltoztats, aminek lehetett nmi jtkony hatsa, az a  tankols betiltsa s az els gumik elkeskenytse volt. A tankols  szmzsvel eredetileg mrskelni akartk a taktika szerept, de  paradox mdon ppen ennek az ellenkezjt rtk el: a rgebbi, jl  bevlt kplet, miszerint "ha ksbb llsz ki a boxba, nyert gyed van",  rvnyt vesztette, radsul a friss s a hasznlt gumik  tapadsklnbsge rvn mr azzal is sok pozcit lehet bukni, ha valaki  a kelletnl akr egyetlen krrel ksbb vagy korbban cserl kereket. A  stratgia teht kilezettebb lett, ami az operatv tvedsek egy rszt  megmagyarzza. Az elkeskenytett els gumik pedig bizonyos plykon,  persze az elvitt keverktl is fggen, hozzjrultak a kops  felgyorsulshoz. 
sszessgben mgis gy tnik, hogy tnyleg csak szerencss  csillagzat alatt kezddtt ez a szezon: ami a csapatoknak balszerencse,  az neknk, nzknek fnyeremny. risi mzli, hogy papron hiba a Red  Bull a leggyorsabb, versenykrlmnyek kztt egyik csapat sem tudott  tarts flnyre szert tenni, az erviszonyok plyrl plyra vltoznak.  Ha valakinek hlval tartozunk ezrt, az leginkbb a McLaren: az  F-csatorna tlete szinte a brgysgig primitven hangzik, mg valami  sufnituning jellege is van (a fszer a lbval takargasson egy lyukat a  piltaflkben? Na ne mr! n legutbb a sztrohadt vetern Peugeot-mban  csinltam ilyet boldogult klykkoromban, hogy alulrl ne verjen be az  esvz...), mgis fleg annak ksznhet, hogy az olyan helyeken, mint  Isztambul, Montreal, vagy majd Valencia s Monza, a McLaren szembe tud  szllni a Red Bull-lal. Arrl nem beszlve, hogy mivel amilyen egyszer  az elve, olyan bonyolult a megvalstsa, az F-csatorna felbukkansa  knyszerplyra lltotta a tbbieket is, mert lekttte a fejlesztsi  kapacitsuk egy jelents rszt. Idn ez a nagy technikai sztori; az  F-csatorna 2010 dupla diffzora, ha gy tetszik. 
s ha valami szerepe mgiscsak volt a szablyoknak, az nem a  mdostsokon, hanem ppen ellenkezleg, a technikai elrsok  viszonylagos vltozatlansgn mlt: a stabilits rendszerint senkinek  nem ad alkalmat r, hogy valami gyesen titkolt forradalmi jtssal  szerezzen kellemetlen meglepetst az ellenfeleinek, a gyengbbeknek  viszont lehetsget nyjt a felzrkzsra. A McLaren ugyan elrukkolt az  F-csatornval, de mivel azt leszmtva nem az  autjuk a legjobb, ez  nem egyoldalbb, hanem kiegyenltettebb tette a kzdelmet. 
Persze megeshet, hogy a szezon msodik felben kevesebb lesz a  vezeti, mszaki s taktikai hiba, s ettl rvnyeslni kezdenek az  elmleti erviszonyok, de mivel egyelre egyik csapat sem lazthat,  mindegyiknek erlkdnie kell, s gy knnyebb elbotlani, erre  pillanatnyilag kevs az esly. Szerencsre! 
* * * 
Mostanban dten, szinte mr gyansan csendes volt a Forma-1  politikai hadszntere, de lehetsges, hogy valahol mgiscsak eldrdlt  egy figyelmeztet lvs. 
gy tnt, Max Mosley tvozsval s Jean Todt rkezsvel  beksznttt a bke korszaka. Habr Todt megvlasztst az FIA elnkv  ferraris mltja miatt heves gydrgs ksrte,  maga eleinte blcsen  nem hallatta a hangjt, s az embernek ettl akr az a benyomsa is  tmadhatott, hogy eldjvel ellenttben neki nem letclja  intellektusnak belthatatlan magassgbl hergelni a rvid przon  tartott, hiba csahol csapatokat. 
Tovbbra sem kizrt, hogy gy van, az F-1 j gumiszlltjnak  megvlasztsa kapcsn azonban Todt vratlanul bekemnytett. A helyzet  persze jogilag is bonyolult lehet, mert elkpzelhet, hogy az FIA-t  valamilyen elrs ktelezi egy plyzat kirsra, de az a hangnem,  amelyben Todt rendre utastotta az istllkat, mondvn, nem k fognak  dnteni az gyben, mindenkppen srt s feleslegesen kemny volt.  Mintha odacsapott volna egyet az ostorral, hogy hks, azrt lsstok  m, ki van a ketrecben... 
Rossz nyelvek szerint Todt mg csak nem is azrt lpett kzbe, hogy  mentvet dobjon a hozz hasonlan francia Michelinnek, mint egyesek  gyantottk, hanem azrt, mert Bernie Ecclestone - naht, naht -  rdekei gy diktltk. Ecclestone ugyanis mg az 1980-as vekben  alaptott egy papron mig ltez cget "Race Tyre Services" nven, s  most j bevteli forrsok utn kutatva azt fontolgatja, hogy valamelyik  vllalattal (lehetleg a Cooper Avonnel) legyrtatja, aztn "F1"  mrkanven bocstja a csapatok rendelkezsre a gumikat. Termszetesen  nem ingyen. s aztn, hogy kt legyet sssn egy csapsra, ugyanilyen  nven forgalomba hoz kzti abroncsokat is. F1-es gumik a csaldi Opel  Astrn - ht nem men? 
A Sportszablyzat 25.1-es cikkelye elrja, hogy a 2010 utni  szezonokra "az FIA egyetlen gumiszlltt vlaszt ki egy plyzati  felhvs alapjn." Todtnak teht formlisan igaza van, amikor azt  mondja, hogy az  joguk dnteni, de ezttal legalbb a bklkenysg  jegyben, a vltozatossg kedvrt rdemes lenne a csapatokra  hallgatnia. Szp gesztus lenne, egy j korszak harmonikus kezdakkordja.  Klnsen, hogy k fognak fizetni a gumikrt, teht nem lenne elegns,  ha az FIA a fejk felett vlasztana a nem mellkesen anyagilag sem  egyforma ajnlatok kzl. 
s gy taln mg azt is elhinnnk, hogy Todt nem akar hborzni, ha  nem muszj. 
* * * 
A Kanadai Nagydj zsfolva volt olyan jelenetekkel, amikrl  kln-kln is regnyt lehetne rni, vagy legalbbis frappns vdiratot,  gyhogy a sportfelgyelknek sem volt unalmas dlutnjuk. s  bebizonytottk azt is, hogy a korbbiakhoz kpest plfordulsnak  tekinthet szemlletvlts utn a vasszigort egy kireged vbcsi  nyjas, mindent elnz nagyvonalsgra cserltk. Rhztad Pistikt a  villmhrtra? Ejnye-bejnye, Andriska, ht szabad ilyet? 
n egy csppet mr azon is meglepdtem, hogy a McLarent mg csak  vizsglatnak sem vetettk al, amikor a kerkcserje utn kzvetlenl  Fernando Alonso mell kldtk ki Lewis Hamiltont, mert mgis mi a  veszlyes kiengeds, ha nem ez? Na j, annak tkrben, hogy Lewis s Seb  Knban is csak egyszer megrovst kaptak, amirt dodzsemplynak  nztk a boxutct, az ilyesmin taln felesleges is csodlkozni. 
Az viszont mr egyenesen groteszk volt, hogy Robert Kubica milyen  manverrel vgott t Adrian Sutil eltt a hts egyenes vgn, a  boxbejrat fel igyekezve. Ezrt kis tlzssal mg egy jobb  brgokartplyn is kizszlztk volna, pp. Kubica autjbl nzve  alighanem egyszer flrertsnek tnhetett az eset, de azrt akkor is  veszlyes akci volt, ha azon a szakaszon F-1-es viszonylatban nem tl  nagy a temp. Robert manvere azzal rt fel, mintha valaki a pntek esti  cscsforgalomban a bels svbl hajtana le az M7-esrl  Szkesfehrvrnl. A Force India sem volt elragadtatva tle. "Adrian  szp csatt vvott Kubicval, aki valamilyen ismeretlen okbl annak  ellenre harcolni akart vele, hogy mi is lttuk a szerelit a  boxutcban, ezrt egyrtelm volt, hogy ppen ki fog llni" - mondta a  csapatmenedzser Andy Stevenson. - "Ez az egyik legrhejesebb manver  volt, amit valaha lttam. Ha Adrian nincs rsen, hatalmas baleset  lehetett volna belle az utols kanyarnl. rlet. Radsul tnkretette  Adrian versenyt, mert jobb hts defektet kapott miatta." 
Nem ez volt Kubica egyetlen megmozdulsa a vasrnapi versenyen,  amivel nyilvnvalv tette, hogy vagy  marad ell, vagy mindenki ms  elmehet gyomllni a buktrbe, csak korbban, a boxutcbl kivgtat  Michael Schumacherben emberre akadt. A jelenet a megllthatatlan  gygoly s az ttrhetetlen fal mitikus tallkozst idzte: Michael a  gyors jobbosban flrerthetetlenl Robert tudomsra hozta, hogy a  Renault-nak szerinte jobb helye lenne a fvn, mire Kubica sem volt  rest, s a siknnl magval rntotta Schumachert a buktrbe. 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Schumacher s  Rosberg sszehasonltsa (nagythat). Kettejk eltr  taktikjnak ksznheten szpen kirajzoldik rajta, hogy mikor melyik  gumi volt a jobb. A verseny elejn Rosberg kszkdtt a szuperlggyal,  s persze rossz rajtja miatt is, mg Schumacher a 46. krben elkezdett  visszalassulni. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
Michael Montrealban a Mercedes bizarr s rthetetlen taktikja  folytn ismt mozg siknn silnyult, s nincs mit szpteni rajta, ez a  szerep kb annyira illik hozz, mintha Julius Caesar dvzlt  mosollyal hajkurszn a lepkket a virgos rten, a httrben andalt  hrfazenvel. Szval maradjunk annyiban, hogy nem tl hiteles benne.  Michael gyakorlatilag minden piszkos trkkt bevetett, amit csak a vilg  sszes szakknyve felsorol, hogy maga mgtt tartsa Kubict, aztn  Sbastien Buemit, Felipe Masst s a kt Force Indit, de az  agyonkoptatott szuperlgy gumikon erre semmi relis eslye nem volt.  Mikzben az els tz helyezett egyike sem tett meg 20-nl tbb krt a  szuperlgy keverken, s a tbbsgk csupn 6-7 krt ment vele, Michael  36-ot, ami felrt egy agyafrt knzssal. De mg gy is simn pontot  szerezhetett volna, ha a Kubicval folytatott adok-kapok sorn nem kap  defektet, ezrt nem knyszerl azonnal vissza boxba, ugyanis 16  msodpercet bukott vele. Enlkl simn 8. lett volna, mert Buemi is csak  6 msodperccel eltte szelte t a clvonalat. Pedig Michael  Mercedesnek els szrnyrl letrt egy deszknyi darab, amikor a rajt  utni fktvon rfutott Kubicra - ki msra? -, s ezzel elvesztette a  leszort er tetemes hnyadt. Aminl slyosabb csaps aligha rhette  volna, tekintve, hogy mr az v eleje ta ppen az els tengely gyenge  terhelhetsgvel kszkdik. 
* * * 
Ha kicsit lceldni akarnnk, mondhatnnk azt is, hogy nincs  szksgnk esre egy izgalmas versenyhez: elg, ha a gumik pillanatok  alatt rongyosra kopnak, s tessk, minden egy csapsra  kiszmthatatlann vlik. 
Brmilyen furcsa, a gondot az j montreali aszfalt tlzott simasga  okozta, a kelletnl kisebb srlds miatt ugyanis a gumik nem tudtak  rajta bemelegedni. Erre az is rtett egy lapttal, hogy pnteken s  szombaton mg hvs is volt. Az aszfalt hmrsklete ugyan vasrnapra 10  fokkal ntt, de mint utbb kiderlt, ebben sem sokaknak telt rme. 
Szombaton dlutn mg mindenki szentl meg volt gyzdve rla, hogy a  McLaren egy korai Safety Car-fzisra jtszva kockztatott, amikor a  szuperlgy gumikkal szerepeltette Buttont s Hamilton a Q3-ban. Ahhoz  kpest, hogy a Red Bullok a kzepes keverken rtk el a kridejeiket, a  lemaradsuk kicsi volt, mindenkppen cseklyebb a vrtnl. Mivel a  logika azt diktlta, hogy az  abroncsaik sokkal tovbb fogjk brni, s  a szuperlgyakat majd csak a verseny vge fel kell hasznlniuk, amikor  egyrszt alacsonyabb lesz az zemanyagszint, msrszt a rkerlt gumi  miatt az aszfalt tapadsa is javul, gy tnt, nekik ll a zszl. Annl  is inkbb, hogy a Bridgestone pnteki szmtsai szerint a szuperlgyak  feltankolt autval mg lassabbak is voltak a kzepes keverk gumiknl,  mghozz sokkal: 6 tizedmsodperccel krnknt. 
Egszen a verseny 13. krig valsznnek ltszott, hogy a Red Bullok  mr megint elstlnak a gyzelemmel. Pontosan az trtnt, amit  megjsoltak: a 7. krre a Q3 sszes olyan szereplje, aki a szuperlgy  keverken rajtolt, tlesett az els boxkillsn. Lss csodt, ismt  Vettel s Webber llt az len. 
Igen m, csakhogy ekkor kzbejtt valami: kiderlt, hogy a kzepes  keverk sem brja olyan sokig, mint vrtk. Kubica (merthogy a Red  Bullokon kvl csak  startolt ezekkel az els tz helyezett kzl) mr a  9. krben knytelen volt a boxutca fel venni az irnyt, mivel a hts  gumijai megadtk magukat. Ez a Renault-t is teljesen meglepte, amire j  bizonytk, hogy mg Alan Permane, a csapat vezet versenymrnke is  fogadott Kubica dobogs helyezsre, de a korai killssal vesztett. Az  elzetes szmtsok szerint a lengyelnek a 15-17. krig kellett volna  kihznia az els szett gumival. Br a 3. helyrl llt ki, eslye sem  volt benne maradni az lbolyban. 
Vettel s Webber kicsit tovbb brtk - a 13-14. krig -, de ebben  sem volt sok ksznet, ugyanis a 9. krtl kezdve Hamilton, aki ekkor  mr friss garnitra, szintn kemnyebb keverk Bridge-eken vezetett,  jelentsen gyorsabb volt nluk. A htrnyt, ami kzvetlenl a killsa  utn 15.289 msodpercre rgott, Vettel kerkcserjig 11.085 msodpercre  faragta le. Hasonlan tett Button is, aki a 11. s a 14. kr kztt  mindenkinl lendletesebb tempt diktlt, folyamatosan 1:19-es krket  futva, mikzben a Red Bullok 1:21 fltt maradtak. Alonso szintn egyre  kzelebb kerlt hozzjuk. A Red Bull taktikjbl ezzel ngl lett,  hiszen a killsok els fordulja utn nem csupn pozciban voltak  lemaradva Hamilton, Button s Alonso mgtt, hanem mg vrt rjuk egy  etap a mumusnak tekintett szuperlgy gumikon is, mg az ellenfeleik mr  tlestek ezen. 
Seb nem is rtette, hogyan kerlt a McLarenek mg. A piltaflkbl  nzve teljesen tlthatatlan lehetett, hogy az adott pillanatban ki hol  tart, s  is teljesen el volt tvedve: mg sok krrel ksbb is azt  krdezgette a rdin (kivtelesen nem a sajt versenymrnktl, mert  annak elromlott a rdija, hanem Christian Hornertl), hogy a plyn  kell-e megelznie Buttont, ha nyerni akar... Pedig mg kt msik  versenyz is haladt eltte! Aztn, amikor szmra is egyrtelmv vlt,  hogy ebbl gyzelem mr nem lesz, 5 krrel a leints eltt arrl  faggatzott, hogy megfuthatja-e a leggyorsabb krt. Finoman kzltk  vele, hogy bocs haver, eszedbe se jusson! 
Amgy is remnytelen lett volna az gy, mert Kubica az 59. krben  kapott friss gumikat, ezrt akkor simn  volt a leggyorsabb a plyn,  br tny, hogy Hamilton a 62. krben olyan gumikon rte el a verseny  addigi legjobb krt, amelyekkel mr 36 krt teljestett. Ez annak volt  ksznhet, hogy a legrosszabbtl tartva mindenki igyekezett sprolni az  abroncsaival, ezrt folyamatosan vltozott, hogy ppen ki diktlja a  tempt. sszesen nyolc versenyz akadt, aki legalbb egy krben  mindenkinl gyorsabb volt, ebbl a szempontbl hrman emelkedtek ki  kzlk: Button, Webber s Massa. k fejenknt 13-szor rtk el az  aktulis kr legjobbjt, mg Kubica 9-szer, Hamilton 8-szor. "Nehz volt  felmrni, hogy mennyire kell takarkoskodnunk a gumikkal, mennyire  nyomhatjuk kemnyen a gzt, meddig kell eljutnunk az aktulis szettel,  milyen gyorsan megy, aki mgttnk jn, s ppen igyekszik-e, vagy  sprol" - ismerte el Lewis. 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Ngy versenyz  msodpercben mrt lemaradsa az aktulis 1. helyezettl   (nagythat). A verseny nagyon fordulatos volt: kt szakaszban is  valamelyik Red Bull llt az len, de egyikk stratgija sem vlt be.  Alonso is nyerhetett volna, ha nem gylik meg a baja a forgalommal. A  tempja adott volt hozz. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
A Red Bull megprblkozott azzal, hogy eltr taktikra lltotta a  versenyzit: Vettel autjra az els killsnl szuperlgy, Webberre  viszont kzepes keverk gumikat szereltek. A pozcik szempontjbl  ennek vgl nem volt jelentsge, mert a 4-5. helyeken maradtak, de  valjban Vettel stratgija bizonyult a hatkonyabbnak, az els  kerkcsert kveten ugyanis csak 2.7 msodperc volt az elnye  csapattrsval szemben. m ez a msodik kerkcsere utnig 10 msodpercre  ntt, holott Seb a vltproblmi miatt knytelen volt mrtktartan  vezetni. Webber kutyaszortban tallta magt: a 36. krig nvelte az  elnyt Hamiltonnal szemben, egszen 11.8 msodpercre, attl kezdve  viszont elkezdtek vszesen kopni a gumijai, s mire az 50. krben bement  a boxba, Lewis mr ott loholt a sarkban. De a Red Bull nem merte  korbban kihozni Markot, attl tartva, hogy akkor az utols etapja, amit  a szuperlgy gumikon kellett teljestenie, tl hosszra nylik. Ezrt  tehetetlenl volt knytelen vgigszenvedni, hogy Hamilton, Alonso s  Button utolrik. 
Hogy a Red Bull mitl flt, azt a Mercedes demonstrlta Michael  Schumacheren. Michael taktikjt teljesen sszekutyultk, s rthetetlen  volt, hogy mirt tartjk kint a plyn a szuperlgy gumikkal. Ezeket a  33. krben kapta meg, a 46. krig jl is boldogult velk, utna viszont  drasztikusan lassulni kezdett. Noha a 49. krig mg gy is gyorsabb volt  Nico Rosbergnl, ettl kezdve remnytelenl lelassult, s a tempja a  korbbi 1:19.6-1:20.0-rl 1:22-1:23-ra esett vissza. Tekintve, hogy gy  7-8 kr alatt elvesztett egy boxkillsnyi idt, s mg htra volt tbb  mint 20 kr, furcsnak tnt, hogy a Mercedes nem hvja ki a kemnyebb  keverkrt. Nyilvn a forgalom lehetett az oka, de ennl brmi jobb lett  volna. Persze utlag knny okosnak lenni, s ha a verseny egyetlen  krrel korbban r vget, Michael mg gy is szerzett volna pontot. 
s most jn a slusszpon: Button azt lltotta, hogy valjban nem a  McLaren, hanem a Red Bull kockztatott a gumivlasztssal, mert k mr a  pnteki adatok alapjn sejtettk, hogy a kzepes keverk sem fogja  sokkal tovbb brni... De brhogy is trtnt, tulajdonkppen a Red  Bullnl sem lehetnek elkeseredve, hiszen szmtottak r, hogy  Montrealban kikapnak a McLarenektl, s azokon kvl csak Alonso vgzett  elttk. Mivel azonban Valencia szintn az F-csatorna terepe lesz, a  McLaren pillanatnyilag lendletben van, s ezt egyelre gyesen ki is  hasznlja. A vilgbajnoksg teljesen nyitott...  |