A npszer mantra gy tartja, kockzat nlkl nincs siker. m a  Malajziai Nagydjon kiderlt, hogy aki 19-re lapot hz, nem annyira a  tbbieken, mint inkbb a sajt hlyesgn nevethet, mert j esllyel  nmagt fojtja esvzbe... 
Ross Brawn egyszer azt mondta, soha nem szabad olyasmire alapozni a  taktikt, ami mg meg sem trtnt. Ez taln meglep kijelentsnek tnik  egy mesterstratga szjbl, akirl gy hinnnk, ppen azzal szokta  csbe hzni az ellenfeleit, hogy szemflessgnek s borotvales esznek  hla elbb ltja meg a kzeljvt, mint k, a malajziai nagydjhtvge  esemnyei azonban Brawnt igazoltk: ha az ember tl ravasz akar lenni,  alighanem a sajt kerekei el szr jancsiszget. 
A Ferrari s a McLaren a sepangi idmrn nnn elbizakodottsguk  korntsem rtatlan ldozataiv vltak. Egyszeren hihetetlennek  ltszott, hogy ppen k vesztegeljenek rvidltn s unatkozva a  garzsban, mikzben a tbbiek mr buzgn rjk a krket a plyn. Mirt  nem tesznek meg legalbb egyetlen vacak mrt krt a Q1 elejn, csak gy  a biztonsg kedvrt? Elvgre mg ha arra szmtanak is, hogy az es  nhny perccel ksbb elcsendesedik, vesztenivaljuk nem sok van. 
Ht persze: arra bazroztak, hogy az es mindjrt elll. Csakhogy  akkor mg rendletlenl esett. Olyasmire ptettek, ami mg nem trtnt  meg, s ezzel nkntelenl bebizonytottk, hogy Brawnnak anno bizony  igaza volt. A McLaren csapatfnke, Martin Whitmarsh es utn kpnyeget  hzva ksbb elismerte, hogy hibztak, de egyttal meg is magyarzta a  bakit. "Abban is rejlik kockzat, ha kikldjk a versenyzinket egy-egy  biztonsgi krre" - mondta. - "Ezeket az autkat ilyen nehz krlmnyek  kztt nem gyerekjtk vezetni, s mivel azt hittk, az id hamarosan  szrazabb lesz, nem gondoltuk, hogy rdemes megreszkrozni azt a  biztonsgi krt." 
Bizonyos szempontbl rthet, st, szksgszer volt, hogy ppen az  lcsapatok kvessk el ezt a bugyuta baklvst, mert k lehettek a  leginkbb meggyzdve a tovbbjutsrl. Nincsenek hozzszokva, hogy a  Q1-ben, amikor a Lotus-Virgin-Hispania sereghajt szextett tagjain kvl  rendszerint csak egy versenyz esik ki, komolyan erlkdnik kelljen.  Ha nem lettek volna ennyire nhittek, csont nlkl tovbblpnek a Q2-be,  gy azonban tanulsgos leckt kaptak. Klnsen a Ferrari botlsa volt  rthetetlen, ha meggondoljuk, hogy Felipe Massa egy vvel ezeltt, ppen  ugyanitt hasonl okokbl ragadt a Q1-ben, azzal a klnbsggel, hogy  akkor az etap vgn mulasztottk el visszakldeni t a plyra, olyan  rendletlenl bztak a tovbbjutsban. 
Taln meg akartak sprolni egy garnitra intermediate-et is, mert  abbl csak ngy llt a rendelkezskre a htvgn (meg ugye a hrom  szett esgumi), s ha vasrnap dlutn, a versenyen is esett volna, nagy  szksgk lehetett volna rjuk. Leginkbb mgis abba a csapdba estek  bele, amelynek manapsg taln mindannyian egyre hajlamosabbak vagyunk  ldozatul esni: ahelyett, hogy kitettk volna a kezket, s felnztek  volna a plya fltt cirkl felhkre, makacsul a monitorra meredtek.  "Az idjrsi radarkp eddig elg megbzhat volt errefel " - mondta  Whitmarsh. - "Lttuk rajta, amint a vihar kzeledik, majd jra tvolodni  kezd. Akkor kezddtt, amikor a radarkp szerint is kezddnie kellett,  de azt hittk, el fog vonulni, s az idmr htralv rsze mr szraz  lesz." 
Kitn plda volt ez arra is, hogy nha a hagyomnyos mdszerek a  hatkonyabbak, nem az ultramodern technika. A vicc az egszben az, hogy  ezttal kis hjn maga Brawn is megfeledkezett sajt, jzan paraszti sz  diktlta vatossgrl. Michael Schumachert ugyanis csak (helyi id  szerint) 16 ra 8 perc, 48 msodperckor kldte ki, azaz a nmet sz 13  msodperccel Jenson Button utn, s alig 6 msodperccel Lewis Hamilton  eltt lpett plyra. Nico Rosberg tovbbi egy perccel ksbb hagyta el a  boxutct, amikor Felipe Massa mr 18, Fernando Alonso pedig 44  msodperce a plyn volt, teht nem a Mercedes stratgin, hanem a  versenyzkn mlt, hogy nekik a Ferrari s a McLaren prosaival  ellenttben sikerlt beverekednik magukat a Q2-be. Ehhez az jelentette  szmukra a kulcsot, hogy Schumacher elsre 1:52.239-es, s Rosberg is  1:52.560-as krt futott, mg Massa 1:53.283-asat, Alonso 1:53.682-eset,  Hamilton pedig csak 1:59-eset, s mire jra prblkoztak, az aszfalt mr  az addiginl is nedvesebb volt. Button persze tovbbjutott, csak aztn  kicsszott, amivel rszben azrt igazolta Whitmarshnak azt az  aggodalmt, hogy egy biztonsgi kr sem mentes a kockzatoktl. Ilyen  krlmnyek kztt nem csak a kridben szmt nhny tizedmsodperc ide  vagy oda (Jarno Trulli pldul 9 ezredmsodperccel maradt le a  tovbbjutsrl), hanem az idztsben is - ahogy esik az es,  egyik-msik kanyar pillanatok alatt sokkal csszsabb vlhat. 
A csapatok rgebben alkalmazhattak sajt, profi meteorolgust is, m  ettl a lehetsgtl 2006 utn, a kltsgkmlsre hivatkozva  megfosztottk ket, ezrt most nllan kell rtelmeznik a monitoron  megjelen sznes brkat. Ez nem mindig knny, de paradox mdon ppen  akkor a legbecsapsabb, amikor megtveszten egyszernek lczza magt.  Mint pldul most. "A radarkp teljesen egyrtelmnek tnt. gy  ltszott, eleinte kicsit esni fog az es, aztn viszont elll, s az  idmrn mr nem is ered el jra. Szerintem olyasmi trtnhetett, hogy a  felhk rvid idre eltnnek, amg tbuknak a hegyeken, utna viszont  azonnal jrakpzdnek, s elztatjk a plyt" - mondta Brawn. -  "Bizonyos rtelemben mindannyian egyformk vagyunk, n sem vagyok  kivtel - ha a technikra hallgatunk, legalbb rfoghatjuk valamire a  tvedseket. Ha viszont intuitven dntnk, csakis magunkat  hibztathatjuk a mellfogsokrt, ezrt hajlamosak vagyunk brmi msba  belekapaszkodni inkbb." 
Mindennek ellenre valsznleg brmelyiknk percekig tudn sorolni  azokat az eseteket, amikor valaki azzal ttte meg a fnyeremnyt, hogy  19-re lapot hzott. Mondhatnnk pldul, hogy Button egy httel ezeltt,  Ausztrliban ppen egy ilyen mersz pillanatnyi elhatrozssal  biztostotta be magnak a gyzelmet, amikor mr a 6. krben intermediate  gumikra vltott, pedig a plya akkor mg vizesnek tnt. Az igazsg  azonban az, hogy  valjban nem ravaszsgbl, hanem knyszerbl tett  gy, mert az elmeleged esgumikkal mr nem boldogult. Ezek az esetek,  hiba emlkezetesek, a nagy tlagot tekintve sokkal inkbb csak a  szablyt erst kivtelek, semmint annak a bizonytkai, hogy rdemes  bevllalni egy kockzatos, valamilyen vletlen felttel teljeslsn  ml dntst. Az gyes taktikzs titka nem a forrfej hazardrozs,  hanem az, hogy a krlmnyeket hvsen mrlegelve helyesen tljk meg, s  gy mr a halvnyan felsejl kontrjaik alapjn hamarabb ismerjk fel a  biztosan bekvetkez esemnyeket, mint az ellenfeleink. A tveds  mindig benne van a pakliban, de "kiprblom, htha bejn" alapon  kockztatni az autsportban nem rdemes. Amint Malajziban a Ferrari s a  McLaren is jbl megtanulta, egyszeren tl nagy a tt. Brmilyen  unalmasan hangzik, biztosra kell menni. 
A Red Bull, noha szintn j okkal remnykedhetett a tovbbjutsban,  Sebastian Vettellel nem is bzta a vletlenre a dolgot, s 3 perc utn  kikldte t a plyra a Q1 elejn. Mr a legels, 1:50.466-os mrt kre  is elg lett volna a tovbbjutshoz, de vatossgbl megtett mg kettt,  konkrtan 1:47.632, illetve 1:48.801 alatt. Webber csak Massa utn,  nagyjbl Rosberggel egyszerre indtott rohamot, 1:51.886-os krvel  azonban, br csapattrsnl jval lassabb volt,  is bebiztostotta a  helyt a Q2-ben. 
s aztn a Q3-ban jra elkerlt az intuci krdse. Inter legyen,  vagy inkbb esgumi? Ez mr a Q2-ben is dilemmt okozott. Br a  mrnkknek gyakran van konkrt informcijuk arrl, hogy a plya egyes  pontjain hny millimternyi vz ll, rendszerint csak a versenyzk  tudjk felmrni, hogy ez az adott tpus gumikhoz tl sok-e, avagy sem.  Ehhez nem elg ismerni a gumik literben mrt vzkiszortsi kpessgt. A  Williams technikai igazgatja, Sam Michael pldul bevallottan "pnikba  esett", amikor szrevette, hogy a sajt versenyzin, Rubens  Barrichelln s Nico Hlkenbergen kvl csak ketten vlasztottk az  intermediate-eket. De az a tudat, hogy az egyikk ppen Schumacher, a  mezny legtapasztaltabb tagja volt, megnyugtatta. Mltn: Michael egy  1:50.611-es krrel magabiztosan az lre is llt, s noha ksbb, ahogy  kicsit felszradt a plya, tbben megelztk, annyi kiderlt, hogy a  gumikkal kapcsolatban helyes dntst hozott. 
A Q3-ban viszont egyedl Webber merte bevllalni az intereket, br  errl akkor  maga sem tudott. "Azt gondoltam, taln Seb is ilyen  gumikkal jn ki, de fogalmam sem volt, hogy ki vlasztotta mg azokat" -  mondta. - "Nem sejtettem, hogy n leszek a fekete brny. Az els  krben mg nem is voltam biztos benne, hogy helyesen dntttem. A 2-es  kanyarban tltem egy ijeszt pillanatot, annak majdnem megprdls lett  a vge. Egyszeren nem lehetett tudni, hogy az aquaplaning mennyire  lesz vszes." 
A sz eredeti rtelmben tulajdonkppen Webber sem hazardrozott,  csak az intucijra tmaszkodva a tbbieknl pontosabban mrte fel,  hogy az aszfalt mikor lesz elg szraz az interekhez. Rviddel ksbb  msok is ugyanarra a kvetkeztetsre jutottak, mint ; Rosberg pldul  szinte azonnal le akarta cserlni az esgumijait. "Valjban mr ppen a  boxba tartottam a felvezet krm vgn, amikor a mrnkm mondott  valamit, amitl meggondoltam magam" - lltotta. - "Az utols  pillanatban visszarntottam a kormnyt, s inkbb kint maradtam a  plyn. Szmomra egyrtelm volt, hogy kt-hrom krn bell az  intermediate lesz a legalkalmasabb gumi, de amit Webber csinlt, vagyis  hogy kapsbl azokkal indult el, az lenygz, br rendkvl kockzatos  is volt." 
Ez annyibl igaz, hogy azt a nhny krt ki kellett brnia kicsszs  nlkl. Webber csak 1:54.643 alatt teljestette az els krt, mg az  esgumikat hasznl Vettel 1:51.794-es, Schumacher 1:51.717-es, Sutil  pedig 1:51.238-as idt rt el. De mr a msodik, 1:50.451-es kre elg  lett volna a pole pozcihoz (igaz, a kvetkezben mg tovbb,  1:49.327-re javtott), a hzsa teht a vrtnl hamarabb megtrlt.  Igen, a tbbiekhez kpest ktsgkvl kockztatott, s gy nyert, mgsem  rtett mindenki egyet a lpsvel. "Szerintem helyesen dntttnk, hogy  az esgumikat vlasztottuk" - lltotta pldul Seb. - "A vz  gyorsabban eltnt az aszfaltrl, mint a legtbben vrtuk, ezrt vgl  Mark gumijai bizonyultak jobbnak, de azt hiszem, a csapat szempontjbl a  3. rajtkocka is szp eredmny." 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
              | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Alonso, Massa s  Vettel krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Ltszik, hogy  Alonso az utols etapban, mivel ksn kapott j gumikat, nagyon gyors  volt, de elzleg tl sokat bukott a korbban kereket cserl Masshoz  kpes..  ALUL: Nhny versenyz krid-eloszlsa. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
A Ferrari egybknt a htvge sorn mg egy alkalommal megprblta az  idjrsra feltenni a lapjait. Masst mr a verseny 26. krben  kihvtk a boxba, Alonst viszont tovbbi 10 krn t a plyn  tartottk, htha elered az es, s akkor egy kerkcsert megsprolva  kapsbl esgumikra (vagy interekre) vlthat. Mivel az aszfalt ezttal  szraz maradt, Fernando csak bukott a ksrleten, hiszen mg sokig  hasznlt slickeken kellett krznie, mg a tbbiek - vele azonos  zemanyagszinttel, errl ne feledkezznk meg - mr korbban megkaptk a  friss gumikat. Emiatt 10 kr alatt 11 msodpercet vesztett Masshoz  kpest, br ennek vgl nem volt jelentsge, mert Button McLarenje  mgtt rvidesen mindketten beragadtak. Alonsnak mindssze annyi elnye  szrmazott a ksre idztett kerkcserjbl, hogy gy az  ellenfeleinl kevesebb benzinnel szereltek j slickeket az autjra,  amitl az utols harmadban durva tempt tudott diktlni: a verseny ht  leggyorsabb krbl tt  jegyzett. 
A tanulsg mgis az, hogy Brawnnak igaza volt: nem rdemes olyasmire  pteni, ami mg meg sem trtnt. A Ferrari klnsen nagy rat fizetett  az idmrs bakijrt (s persze a vasrnap dlutni motorhibrt),  mert Vettel egyetlen nap alatt utolrte Alonst az sszetettben. s,  noha az v els hrom nagydjt hrom klnbz versenyz nyerte, a  vilgbajnoksgot egy negyedik vezeti, radsul ten vannak 4 ponton  bell, ami jl mutatja, hogy hiba kap a gyztes 7 ponttal tbbet a 2.  helyezettnl, az j pontrendszer, akrcsak az eldje, fknt a  kiegyenslyozottsgot djazza. 
* * * 
Vasrnap vitt vltott ki, hogy Lewis Hamilton vajon  szablytalankodott-e, amikor a clegyenesben cikzva tartotta maga  mgtt Vitalij Petrovot a 8. kr elejn. Persze a sportfelgyelk  rszrl egyrtelm igen volt a vlasz, klnben nem rttk volna meg,  felmutatva neki a sportszertlen viselkedsrt jr fekete-fehr  zszlt, s a dntsben ezttal tancsadknt Johnny Herbert is  segtette ket. Ennek ellenre mg egyes jsgrk is gy vltk, hogy  amit Lewis tett, az ellen senkinek nem lehetett kifogsa. 
Pedig de. k - maghoz Hamiltonhoz hasonlan - arra hivatkoztak, hogy  Lewis nem "blokkolta" Petrovot, hiszen nem az tjba llt, vagyis nem  prblt bevgni el, hanem ppensggel igyekezett lehzdni elle,  nehogy a Renault szlrnykbl visszaelzhesse. Az az rvels azonban,  miszerint nem Lewis reaglt Petrov mozdulataira, hanem fordtva,  abszurd; persze tny, hogy elszr Petrov helyezkedett a McLaren mg,  ezt kveten viszont mr Hamilton rntotta flre a kormnyt. Utna  felvltva lpegetve mindketten a msik elz manverre vlaszolva  cikztak vgig a clegyenesben. 
Mindez azonban teljesen mellkes, a Nemzetkzi Sportkdex  L-fggelknek IV. fejezete, konkrtan annak az 1/b) paragrafusa ugyanis  a kzhiedelemmel ellenttben nem kifejezetten a "blokkolst" tiltja,  hanem "minden olyan manvert, amely ms versenyzket akadlyozhat, mint  amilyen pldul az egynl tbb irnyvlts a pozci megvdse  rdekben." Mrpedig Lewis hromszor teljesen, aztn a clegyenes vgi  fktvhoz kzeledve mg kt alkalommal - igaz, akkor kisebb mrtkben -  irnyt vltott, bevallottan azrt, hogy a Renault ne kerlhessen a  szlrnykba. Ezzel az volt a clja, hogy vdje a pozcijt, teht  egyrtelmen megszegte a fenti szablyt. Petrov ugyanakkor semmilyen  kihgst nem kvetett el, mert a tbbszri irnyvlts csak vdekezs  kzben tiltott, tmads kzben nem. Ami egybknt logikus is. 
Nem emlkszem, hogy legutbb mikor lttam ennyire ltvnyos cikzst a  Forma-1-ben, de nem hinnm, hogy az ilyen viselkedst clszer lenne  akr hallgatlagosan is szentesteni. Kezdetnek ugyanakkor elg volt a  megrovs is, mert remlhetleg mindenki felfogta belle, hogy az  egyenesben nem kzlekedhet szinuszgrbe mentn, s ezrt legkzelebb mr  alighanem slyosabb retorzi fog jrni. A Forma-1 Sportszablyzatnak  16.1-es cikkelye is "incidensnek" minsti, ha valaki "nem megengedett  eszkzkkel akadlyozza egy msik versenyz elzsi ksrlett", aminek  kapcsn csak hromfle lehetsges bntetsi ttelt - a boxutcai  thajtst, a 10 msodperces stop&go-t, valamint a kvetkez verseny  rajtrcsn val htrasorolst - emlt. A Sportkdex 153. pontja viszont a  megrovs fogalmt is ismeri, a malajziai sportfelgyelk teht  szablyosan jrtak el, amikor figyelmeztetsben rszestettk Lewist. 
* * * 
A Toro Rosso Sepangban rdekes ksrletet hajtott vgre, amikor -  jllehet, valsznleg nem ez volt a szndka - hzon bell rukkolt el  egy szemlltet pldval az egy s kt killsos boxtaktika kztti  klnbsgekrl. Jaime Alguersuari egyetlen kerkcservel a 9. helyen  vgzett, s gy nhny nappal 20-adik szletsnapja utn megszerezte  rvid F-1-es plyafutsnak els pontjait, mg csapattrsa, Sbastien  Buemi, aki ktszer kapott j gumikat, csak 11. lett. Ebben nem az az  rdekes, hogy, amint az egybknt vrhat is volt, nyert az egy kills,  hanem az, hogy az adatok tansga szerint kevs hjn akr fordtva is  trtnhetett volna. 
Az sszehasonlts ebben az esetben azrt lehetsges kzvetlenl,  szinte laboratriumi krlmnyek kztt, mert Buemi els killsig,  azaz a 14. krig a kt Toro Rosso mg fej-fej mellett haladt, utna  pedig mindketten a sajt tempjukat diktlhattk, mivel igazn komolyan  tbb egyikket sem tartottk fel. Egy versenyen ez meglehetsen ritka  konstellci. 
Buemi a 13. kr vgn csupn 1.287 msodpercre volt Alguersuaritl,  aki Petrov sarkban maradt. A kerkcserje miatt a htrnya 24.261  msodpercre ntt, s - ez a krlmny nmileg torzthatja az eredmnyt -  ppen a boxban egyetlen krrel korbban jr Petrov mgtt trt vissza a  plyra. Alguersuari ennek ellenre is pphogy csak meg tudta rizni az  elnyt csapattrsval szemben: amikor a 19. krben j gumikra vltott,  mindssze 1.057 msodperccel Buemi eltt folytatta a kzdelmet. 
Petrovot hamarosan mindketten megelztk, s ezen a ponton Jaime  tallta magt kedvezbb helyzetben, hiszen az  gumijai nhny krrel  frissebbek voltak. R is lpett a gzra, gy aztn a 33. kr vgig  5.061 msodpercre meglgott Sbastientl, akinek ezrt kiss elrbb  hoztk a msodik killst. 
Buemi lemaradsa ezltal a tetemesnek tn 32.413 msodpercre ntt,  radsul gy, hogy mr egyikknek sem volt tbb jelense a boxban. Most  mindkettejk eltt szabad volt az t (Alguersuari eltt Alonso haladt,  de tbb mint 20 msodperces elnnyel), vagyis a nyers temp dnttt  kzttk, s ezttal Buemi lpett oda: a verseny vgig, a fennmarad 22  krben 8.336 msodpercre dolgozta le a htrnyt. A teljes tvon ennyi  volt a klnbsg az egy s a kt boxkills kztt. 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
              | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Buemi s  Alguersuari  krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Jl  lehet ltni rajta az egy illetve kt killsos taktika kztti  klnbsget..  ALUL: A kt versenyz krid-eloszlsa. A kevsb  hasznlt gumiknak ksznheten Buemi 16 gyorsabb krt is futott  Alguersuari leggyorsabb krnl. A kt kerkcsere, ha egy kicsit  szerencssebb, bevlhatott volna neki. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
s tnyleg kevsen mlt, hogy nem Buemi gyjttte be a Toro Rosso  idei els pontjait. Ha a rajtnl nem veszt egy helyet Alguersuarival  szemben (hiszen elle indult), s/vagy az els killsa utn nem ragad  be Petrov mg (amihez elg lett volna egy hajszllal rvidebb  kerkcsere, ugyanis 1.5 msodperccel tbb idt tlttt a boxban, mint  ksbb Jaime), akkor a kzps etapjban csapattrsa eltt tallhatja  magt. Radsul a verseny legelejn, amikor sszetkztt Kamui  Kobayashival, megsrlt az autjn az els vezetszrny, s csak a  msodik killsa kzben kapott helyette jat, mert az elsnl gy  szmoltk, a csere miatt vesztene egy pozcit Rubens Barrichellval  szemben. Durvn 5 msodpercet persze gy is elbukott vele vgl, arrl  nem beszlve, hogy az els 34 krben nem szz szzalkos autt volt  knytelen vezetni. A javts utn kiderlt, hogy egybknt mire lett  volna kpes: krnknt csaknem egy teljes msodperccel gyorsabb volt  Alguersuarinl, s gyis megfutotta az egsz verseny 4. leggyorsabb  krt, hogy a kemny keverk gumikat hasznlta. 
Mindebbl csak az a tanulsg, hogy nem felttlenl remnytelen kt  killsos taktikval prblkozni. A forgalom ktsgkvl gondot okozhat,  de vannak olyan plyk, ahol a teljes versenytvon, optimlis  felttelek mellett nincs nagy klnbsg az egy s kt kerkcsere kztt.  |