J reg Michael Schumacher! Ugyan, mirl is beszlnnk nlkle? A  hromvnyi lblgats sorn a jelek szerint sem  nem vltozott meg, sem  azok, akiknek a kedvenc htvgi sportjuk t rugdosni minden adand  alkalommal. 
Az ember, mr elnzst krek az olcs moralizlsrt, olyan, mint a  bor: a sepr idvel lelepedhet benne, de azrt mgiscsak ugyanaz a bor  marad. A karaktere nem vltozik. Na j, ez taln kevss helynval  hasonlat egy olyan vilgban, ahol  nem illik egyszerre inni s vezetni,  szval maradjunk inkbb annyiban, hogy kutybl nem lesz szalonna. 
Itt van pldul Michael Schumacher. Miutn a folyamatosan vakt  rivaldafnyben mr kptelen volt nyitva tartani a szemt, s belefradt  abba, hogy tizenhat ven keresztl szntelenl krberpkdje a  fldgolyt, htvgenknt is vgelthatatlan krkben keringve egy  meghatrozhatatlan kzppont krl (ki ne szdlt volna bele?!),  kiszllt a mkuskerkbl, aztn hrom ven t motorozgatott,  bvrkodott, pihengetett... Azaz, legalbbis schumacheri viszonylatban:  unatkozott. Borzasztan. 
Elkerlhetetlen volt, hogy elbb-utbb beteljen a pohara  (termszetesen nem boros!), s egy gyors kormnymozdulattal  visszakanyarodjon az egyetlen plyra, amin otthonosan rzi magt, s nem  mellesleg az egyetlen olyanra, amit valaha komolyan kiprblt. Lehet,  hogy n ltom rosszul, de Michael nem az a tpus, aki belevg az  ingatlanbizniszbe, mint Eddie Irvine, politikus lesz, mint Carlos  Reutemann, fegyvergyrat alapt, mint Jody Schekter, vagy kiprblja  magt a plssmedve-piacon. Csak a versenyzshez rt, nem is igazn  rdekli ms, gy aztn aligha csodlkozhatunk rajta, hogy egy pillanatra  elbbiskoltunk a fotelben, s mire felbredtnk, na tessk, megint a  Forma-1-ben boldogt minket. 
Ht ok, lehet, hogy ami az alkalmazkod-kszsgt illeti, Michael  mr nem a rgi, de azt senki nem stheti r, hogy nem erlkdik elgg.  St: taln tlsgosan is. Forma-1-es krkben kering ez a bizonytalan  eredet vlemny, hogy Michael tnyleg csak azrt pattant be jra a  Mercedes piltaflkjbe, mert a gyerekeit reggelenknt iskolba  fuvarozni a kertek alatt nem elgti ki a vezets irnti szenvedlyt.  Ez azonban alval rgalom. A Magyar Nagydj htvgjn sokat csorogtam  a plya szln, s azt kell mondanom, Michaelt nzni semmivel sem  silnyabb kaland, mint vekkel ezeltt. Mg a szabadedzseken is  feltnen odateszi magt, teljes szlessgben, vonaltl vonalig  kihasznlva az aszfaltcskot, gyakran porolva  a kanyarok kijratnl.  Az a fktv, amit az Alesi-kanyar eltt vett, kvlrl nzve is rmiszt  volt. Tlsgosan is; ppen ez bizonytja, hogy nem rzi magt  komfortosan az autjban. Megprblja erszakkal rknyszerteni az  akaratt, amivel, gy tnik, nglt l. 
De legalbb akar. Nagyon akar. Szemlyesen jra tallkozni vele  pldul megdbbent lmny, mert sokkal fiatalabbnak ltszik, mint a  TV-ben vagy a kpeken. 41 vesen mr igencsak sokat kell m tenni azrt,  hogy az ember fia msfl mter szles vllakat nvesszen, s a 16 vvel  fiatalabb csapattrsa nyeszlett sihedernek tnjn mellette, Michael  azonban hajland r. Ha nem gondoln komolyan ezt az egsz  visszatrsdit, csak unalmban autzgatni akarna egy kicsit vasrnap  dlutnonknt, nem tltene naponta rkat a konditeremben. 
Ez idig rendben volna. Derk dolog, emeljnk eltte sisakot .  Csakhogy tudni kell, hol a hatr. s Michael, ez ismt kiderlt, nem  tudja. 
A problmja ugyanarra vezethet vissza, amire a sikerei: a fenenagy  akarsra. Michael vasrnapi vdekezse Rubens Barrichello ellen mr-mr  horrorfilmbe ill jelenet volt, a "vagy ott maradsz a s*ggeden, vagy  mindketten megdglnk" fajtbl. Attl, hogy ppen azz vlt, amiv  sajt bevallsa szerint semmikppen sem akart vlni, vagyis a mezny  nagypapjv, mg nem vrhatja el a tbbiektl, hogy udvariasan tadjk  neki a helyet a forma-1-es villamoson. 
Persze ne felejtsk el, hogy Michael mindig is ilyen volt. Szinte  soha nem tudta beltni, ha vesztett. Idn Montrealban, amikor a sajt  tantvnyt, Felipe Masst szortotta le a fre, aztn a Force Indikat  prblta meg felkenni a falra, ppgy nem, mint a 2006-os Magyar  Nagydjon, amikor az agyonkoptatott intermediate gumikon szenvedve is  ldkl dodzsemesdit jtszott Pedro de la Rosval meg Nick Heidfelddel,  vagy 2005-ben Monacban, ahol az utols mtereken Ralfot tmadta egy  ngyilkos krlelhetetlen elszntsgval. 
Ha olyan szerepbe knyszerl, amit nem rez sajtjnak, azaz a  vesztesbe, Michael hajlamos remnytelenl elveszteni a fejt. Ilyenkor  olyan, akr a sebzett vadkan. Most is teljesen egyrtelm volt, hogy  nem lesz kpes maga mgtt tartani Rubenst. A Williams akkoriban, azaz a  60. kr tjkn, a friss szuperlgy gumik jvoltbl krnknt 2-4  msodperccel ment gyorsabban Michael Mercedesnl. Amg Michael centire  tkletesen fordult el az alulkormnyzottsgot okoz, s pp ezrt  klnsen nehz utols kanyarban, s hibtlanul is gyorstott ki belle,  neccesen ugyan, de volt eslye megtartania a helyt. m a 64. kr vgn  egy kicsit megcsszott, Rubens a szlrnykban tudott maradni... Ennyi  volt. 
Illetve ennyi lett volna. Csakhogy Michael nem adta fel. Most sem. A  nyilvnvalan vert helyzetbl is elkezdett jobbra hzni, a boxutca fala  fel - elmondsa szerint azrt, hogy a kls vre knyszertse Rubenst.  De ahhoz mg pp elg helyet hagyott, hogy a Williams befrjen mell, s  Rubens nem volt hajland tgtani. Most nem. Michael Schumacherrel  szemben, akitl annyi megalztatst kapott, nem. A gzon tartotta a  lbt... s v volt a hely. v volt a pont. Sz szerint s kpletesen  is. Ebben a ktsgbeesett manverben egy tnkrement hzassg minden  felgylemlett srelme sszegylt. Gynyr, tks elzs volt, amely  bizonytotta, hogy Rubens manapsg msodvirgzst li. Idn taln  jobban vezet, mint valaha. 
S amilyen ltvnyosan mutatta Michaelrl az elzse Kimi Rikknen  ellen a 2006-os Brazil Nagydjon, hogy mg mindig a cscson van, olyan  jl rzkeltette a Rubens Barrichellval szembeni hungaroringi  mokfutsa, hogy most, hrom vvel ksbb, nem ott trt vissza. Rubens,  az egykori fegyverhordozja, a mellztt kistes pillanatnyilag jobb  nla - s ez fjhat. Lm, mit tesz hrom v... 
Nincs mese, Michael manvere bntetst rdemelt. Ez nem is krds.  Ahogy a clegyenesben fokozatosan a fal fel szortotta a Williamst, az  szinte gyilkossgi ksrlet volt. Ilyet nem lehet csinlni. A 10  rajthelyes htrasorols Spban teljesen jogos. 
Nade fekete zszl meg kizrs, amit Derek Warwick, a hungaroringi  sportfelgyelk tancsadja szerint Michael csak azrt szott meg, mert  azt az incidens ksi volta miatt mr nem maradt id kiszabni r? Ne  mr! Bullshit. Nem t v, hanem ktl? Igen, Michael manvere veszlyes  volt. Nem lehetett bntetlenl hagyni. De azrt ne tegynk mr gy,  mintha  lenne itt az rdg az angyalkk meznyben! 
Hiszen lttunk mr hasonlt eleget. Emlksznk mondjuk arra, ahogy  Mark Webber kt vvel ezeltt, Fujiban a falnak szortotta Felipe  Masst? Az a jelenet nagyon hasonl volt a mostanihoz, Webber mgsem  kapott rte semmit nhny suttogva elhangzott kritikn kvl. s Michael  legalbb nem hirtelen legyezett r Barrichellra, hanem rutal  magatartst tanstva folyamatosan hzdott jobbra, mg ha tett is egy  kisebb kormnymozdulatot, amikor rzkelte, hogy a Williams kezd mell  rni. Nem szndkosan passzrozta a falra az ellenfelt, amit kzvetve  maga Rubens is elismert, inkbb gondatlansggal vdolva Michaelt. "A  fotkon ltni lehet, hogy a sisakja el volt fordtva, azaz vgig oldalra  nzett" - mondta rla. - "Vagyis a kerekeimet figyelte, nem az vet,  amin haladt. Az vt egyszeren az n kerekeimhez igaztotta - ezrt  panaszkodtam a rdin mr kt krrel korbban is." Ez persze egyltaln  nem lett volna mentsg, ha baleset trtnik, de Michael valsznleg  annyira a Williams pozcijra koncentrlt, hogy a falrl egsz  egyszeren nem vett tudomst. 
A flrerts elkerlse vgett ismt lerom: az ilyen versenyzi  magatartst nem szabad tolerlni. Az autbl nzve azonban sokminden  mskpp fest, a tizedmsodpercek alatt hozott dntseket utlag,  kvlrl elemezve knny zekre szedni. A Nagy Zuttyig a vilg sszes  ideje a rendelkezsnkre ll hozz. Michael elnzst krt; taln -  taln! - tanult belle. Br ha eddig nem tette, most mirt tenn? 
Nem vltozott szemernyit sem. A j reg Michael, az rk bnbak! s  nem vltoztak azok sem, akik mindent, amit tesz, egy rnyalatnyival  sttebbnek ltnak, mintha valaki ms tenn. Most jra eljtt az   idejk. Te j g, mihez is kezdennek nlkle? 
** * 
A Magyar Nagydj utn Sebastian Vettel gy nzett ki, mint akinek  cseng a fle egy olyan pofon utn, amirl halvny lila gze sincs, hogy  mirt kapta. A dobogn is csak rosszkedven tblbolt. Pezsgzzn ms! A  sajttjkoztatn meg durcsan bmult maga el. 
Nem volt knny dolga: el kellett magyarznia, hogy mi trtnt,  holott nem tudta  maga sem. Mgis miknt veszthette el a versenyt,  amikor az idmrn ronggy verte a sajt csapattrst, s a Safety Car  megjelense eltt a futamon is fakpnl hagyott mindenkit? Ez az rdg  mve volt, nem vits... 
Mivel Seb is utlag, sebtben prblta rekonstrulni, hogy pontosan  mit kvetett el, a magyarzata kiss zrzavaros volt, ezrt aztn neknk  sem egyszer sszelltanunk a kirakst. Egy biztos: a bntetst, a  boxutcai thajtst azrt kapta, mert a 17. kr vgn, amikor a Safety  Car tvozni kszlt, a megengedett 10 authossznl jobban lemaradt az  eltte halad Mark Webbertl. 
Rgi szably, hogy a Safety Car mgtt szoros ktelkben kell  maradni, st, a maximlis kvetsi tvolsg 2009 elttig nem is 10,  hanem 5 authossz volt. Amita Seb versenyez, az erre vonatkoz cikkely  rvnyben van, gyhogy nem is egy friss mdostsrl van sz, amely  esetleg elkerlhette volna a figyelmt. 
A csapatok korbban mr prbltak trkkzni az autk kztti  trkzzel ilyen helyzetekben. A 2005-s Belga Nagydjon pldul a  McLaren kijtszotta azt a krtyt, hogy mikzben az 1. helyezett  Juan-Pablo Montoya elrevgtatott a boxba, a 2. helyen ll Kimi  Rikknen idegl lasssggal kocsikzgatva feltartotta az egsz  meznyt, mire teht odart a szerelihez, ksedelem nlkl meg tudtk  tankolni az  autjt is, nem kellett vrakoznia csapattrsra. A  McLarennl ravaszul azt a kiskaput hasznltk ki, hogy az 5 authossznyi  kvetsi tvolsg a szably szvegezse szerint csak akkor volt  ktelez, amikor a mezny mr felsorakozott a Safety Car mg, s ez,  mivel a biztonsgi aut nem az 1. helyezett el hajtott ki, a krdses  pillanatban mg nem trtnt meg. Az FIA mindenesetre rgtn reaglt, gy  a Renault hiba prblta ugyangy megtrflni az ellenfeleit hrom  versennyel ksbb, Sanghajban, Giancarlo Fisichellt mr megbntettk  rte. Igen: boxutcai thajtsra tltk. 2007 ta az a cikkely is  szerepel a Sportszablyzatban, miszerint az "indokolatlanul lassan"  halad versenyzkrl jelentst tesznek a sportfelgyelknek. 
Vettel azt lltotta, egyszeren elbambult a Safety Car mgtt. Mr  az Alesi-kanyar, azaz szm szerint a 11-es tjkn is nagyon lassan ment  - egy pillanatra ltszott, hogy Alonso kis hjn legzolta -, de a  12-es s a 13-as kztt maradt le ltvnyosan Webbertl. Igaz ugyan,  hogy a piltaflkbl nehz pontosan lemrni tz authossznyi  tvolsgot, s ez klnben is csak hozzvetleges rtk, ebben az  esetben azonban egyrtelm volt, hogy Seb jcskn tllpte. 
Vajon ez taktikai hzs volt a Red Bulltl? Biztosan nem, mert k  egyrszt  ismerik a szablyt, ezrt tudniuk kellett, hogy garantltan  bntets jr a megszegsrt, msrszt ha utastottk volna Vettelt a  lasstsra, az a rdiforgalombl, amit a sportfelgyelk  visszahallgathatnak, azonnal kiderl. 
Sebnek tudnia kellett volna, hogy a Safety Car a boxba kszl, mert  az Alesi-kanyar kijratnl leoltottk rajta a srga villogt. De a  jelek szerint  ezt nem figyelte, bzva benne, hogy szoks szerint gyis  szlnak majd neki a rdin; alighanem szltak is, csakhogy a rdija  menet kzben elromlott (ha minden igaz, a csapatnl hallottk, amit   mondott, de  nem hallotta a csapat zeneteit). Neki ez nem tnt fel,  hiszen nincs lland kapcsolatban az irnytkzponttal, nem gy  hallgatja a rdit, mint a Bartkot. A bajt tetzte, hogy Mark, ltva a  nvekv tvolsgot kzte s Seb kztt, sztnsen rlpett a gzra,  mivel az jraindtsnl rtelemszeren az volt a clja, hogy az elzst  megakadlyozand minl jobban elszakadjon a kvetjtl. Vettelt ezen  tl mg az is sszezavarhatta, hogy amikor a Safety Car a boxba kszl, a  mgtte halad versenyz mr szabadon megvlaszthatja a tempjt, nem  kell tartania a legfeljebb 10 hossznyi tvolsgot, s rendszerint le is  marad tle, hogy megtorpantsa a tbbieket, mieltt hirtelen gyorstani  kezd. Webber azonban nem tett gy. 
Ezrt aztn Seb egy vatlan pillabatban arra bredt, hogy  remnytelenl le van maradva. Christian Horner azt lltotta, magtl  rjtt a hibjra, mert a rdin azonnal r is krdezett - de ha gy  volt, vajon mirt nem rtette a bntetst, amg utlag el nem  magyarztk neki? 
A sors irnija, hogy Seb a bakijval Marknak segtett, mert gy az  jraindts utn 2.3 msodperccel mgtte kezdte meg a 18. krt - gy  1.5 msodperccel htrbb, mint egybknt tette volna. Vagyis Mark rgtn  ekkora lpselnyre tett szert a tbbiekkel szemben, ami akr dnt is  lehetett volna, hiszen a taktikja arra plt, hogy sszeszedjen 19-20  msodpercnyi elnyt Fernando Alonso Ferrarijhoz kpest. Vgl 24  msodperccel vezetett eltte, amikor killt a boxba, gyhogy a gyzelme  nem ezen mlt. 
Seb pedig vasrnap megtanulta azt a leckt, hogy a gyorsasg nem  elg, s a knyelmesnek tn rdi helyett alkalmasint hasznosabb az  olyan rgimdi jelzsekre tmaszkodni, mint amilyen egy srga villog a  Safety Car tetejn. Elg abszurd egy ennyire felesleges figyelmetlensg  miatt elbukni a gyzelmet, s vele 10 rtkes pontot. 
* * * 
Ht hiba, a Forma-1-ben is vannak egyenlbbek az egyenlk kztt. Az  a 75 mm pldul, ami az els vezetszrny megengedett minimlis  magassga az autk referenciaskjhoz (lnyegben padllemezhez)  kpest, a Red Bullnl s a Ferrarinl menet kzben 45-50 mm is lehet. 
Miutn a rluk kszlt rulkod fotk elterjedtek a hockenheimi  paddockban, az emltett kt csapat hajlkony els vezetszrnyai a  Hungaroringen is tretlenl tovbb borzoltk a kedlyeket. A McLarennl  szemltomst fel voltak paprikzva a karosszria-borts merevsgre  vonatkoz szablyok hatrainak ltaluk nyilvnvalan tl mersznek  tartott feszegetse miatt, amit a sajt - elssorban persze a brit sajt  - is szvesen meglovagolt, kt szelet csokitorta kztt a  flexiszrnyakra vonatkoz krdsekkel bombzva a csapatfnk Martin  Whitmarshot. 
Ahhoz bizony ktsg sem frhetett, hogy a Red Bull s a Ferrari els  szrnyainak kls szlei terhels alatt lehajlanak, kzelebb kerlve az  aszfalthoz. A Red Bullok bels kamers felvteleibl, klnsen azokbl,  amelyek a Hungaroring 11-es s 12-es kanyarja kztti rvid  egyenesekben kszltek, jl ltszott, hogy a sebessg nvekedsvel a  szrnyak fokozatosan egyre lejjebb ereszkednek. Aminek persze alapveten  nem az egyenesekben, hanem a gyors kanyarokban van jelentsge, ahol  jl jn az extra leszort er. 
Szombat dlutn, amikor az idmrt kveten npes jsgrhad gylt  ssze a McLaren szoksos "Meet the Team" sajttjkoztatjra, s mr  vilgos volt, hogy az els kt sorbl - micsoda meglepets! - a Red  Bullok meg a Ferrarik fognak rajtolni, Whitmarsh azt mondta, a szrnyak  25-30 mm-es leereszkedse akr 1 msodperces elnyt is rhet krnknt.  Lewis Hamilton a Q3-ban 1.7 msodperccel kapott ki Vetteltl, gyhogy ez  nmagban mg nem volt magyarzat a McLaren lemaradsra, de az zenet  azrt gy is flrerthetetlenl hangzott. 
Amikor kt nappal korbban, cstrtk dlutn arrl krdeztem, hogy a  Ferrari els szrnya valban lehajlik-e, Chris Dyer, a Scuderia vezet  versenymrnke ravaszksan mosolyogva kitr vlaszt adott: "Ezt nem  fogom megmondani! Maradjunk annyiban, hogy minden hajlik. Semmi sem  vgtelenl merev, de ezekre az aerodinamikai alkatrszekre nagyon  szigor szablyok vonatkoznak. Sokfle tesztnek s elrsnak kell  megfelelnik." 
Azt a McLarennl sem tagadjk, hogy a vitatott szrnyak tmentek az  FIA technikai ellenrzsein, a szablyzat szvegnek teht megfelelnek.  Csak ppen a szablyalkotk szndkainak nem. Witmarshot is megkrdeztem  errl, s ezt  is megerstette. "A karosszria-bortsnak merevnek  kell lennie, az igazsg azonban az, hogy minden karosszria-borts  hajlik" - mondta. - "De a mink az vkhez kpest sokkal kevsb mozog,  s folytonosan. gy vljk, a mi szrnyunk elhajlsa mg szablyos. Ha  mr az v elejn tudjuk, hogy a karosszria-borts ilyen nagymrtkben  deformldhat, mi is gy tervezzk meg." 
rdekes mdon maga Hamilton is azt lltotta, mr Knban feltnt  neki, hogy a rivlis csapatok szrnya menet kzben lejjebb ereszkedik,  ezrt  sem rti, hogy a tmt mirt ppen most kaptk fel. Erre a  krdsre a mellette l Whitmarsh sem adott egyrtelm vlaszt, br  clzott r, hogy a szrnyak fokozatosan lettek egyre hajlkonyabbak.  "Taln nekik van igazuk" - mondta a Red Bullrl s a Ferrarirl. -  "Lehet, hogy az  szablyrtelmezsk a helyes. Amennyiben gy van,  akkor kmletlennek kell lennnk nmagunkhoz, s be kell ltnunk, hogy  nem voltunk annyira btrak, kreatvak vagy szorgalmasak ezen a  terleten, mint nhny msik csapat. De ha valaki elolvassa a Technikai  Szablyzat 3.15-s cikkelyt ("az aerodinamikai teljestmnyt  befolysol alkatrszeknek [...] mozdulatlannak kell lennik az aut  rugzott rszhez kpest"), amely kimondja, hogy a karosszria-bortst  mereven kell rgzteni, aztn ltja, hogy az elvileg 90 mm-es  magassgban lv szrnyvglapok lernek az aszfaltra, meg lesz lepve,  hogy ez szablyosnak minsl." 
Az FIA ppen ezrt fogja szigortani a szrnyak hajlkonysgra  vonatkoz tesztet a Belga Nagydjtl kezdve. Mivel, ahogy Withmarsh is  elismerte, bizonyos fokig minden anyag elhajlik a megfelelen nagy  terhels alatt, az ellenrzst gy vgzik, hogy meghatrozott nagysg  ert fejtenek ki az alkatrszekre, s megnzik, hogy az elmozdulsuk a  trshatron bell marad-e. Az els vezetszrnyra vonatkoz vizsglat  szvege eddig konkrtan gy szlt: "A karosszria-borts fgglegesen  legfeljebb 10 mm-nyit mozdulhat el, ha 500 N-os, vertiklis irny ert  fejtenek ki r 800 mm-rel az els kerekek tengelynek vonala eltt, 795  mm-re az aut kzpvonaltl." 
Ezt Sptl annyiban mdostjk, hogy 500 N-os helyett 1000 N-os  ervel vgzik majd a tesztet, s az elmozduls ennek hatsra 10 mm  helyett maximum 20 mm lehet. Ez ltszlag nem jelent vltozst - ktszer  akkora er ktszer akkora elhajlst okoz -, de valjban igen, mert   azt akarjk biztostani, hogy a deformci lineris legyen. A Red Bull  s a Ferrari gyes konstrukcija ugyanis valsznleg ppen gy mkdik,  hogy az 500 N-os er hatsra a szrny csak 10 mm-nyit ereszkedik le,  de 1000 N-osra nem ktszer annyit, hanem sokkal tbbet. Vagyis az  elhajlsa nem lineris. 
A krds korntsem mellkes, mivel az els szrny hatrozza meg, hogy  az aut felett s alatt milyen mdon ramlik htra a leveg, s gy  jelentsen befolysolja a hts szrny s a diffzor ltal kifejtett -  teht sszessgben a teljes - leszort ert is. Knnyen elkpzelhet  pldul, hogy a Red Bull s a Ferrari ppen ezeknek a szrnyaknak a  jvoltbl kpes a tbbieknl hatkonyabban hasznlni a diffzorba  vezetett kipufogjt is. Az ugyanis csak a hts tengelyen nveli a  leszort ert, ami nmagban keveset r, ha nem tudjk nvelni azt az  els tengelyen is, mert klnben felborul a balansz. Lehet, hogy a spci  diffzor s a hajlkony els szrny prban mkdik jl. s amennyiben  gy van, a McLarenre mgsem mr majd vgzetes csapst az augusztusi  ktelez gyrbezrs, mert ha k nem is fejldhetnek, a Ferrari s a Red  Bull az FIA j ellenrzsi procedrja rvn legalbb automatikusan  visszafejldik. Persze legfeljebb kicsit, hiszen az autik nyilvn nem  ettl az  egyetlen technikai rszlettl gyorsak, de azrt feltn, hogy a  Ferrari ott - Silverstone-ban - tltosodott meg, ahol megjelent rajta  az j els szrny. Ez ktsgkvl lehet vletlen egybeess is. 
Klnben a diffzorba vezetett kipufog mkdse sem pusztn mszaki  kihvs: a versenyzknek is hozz kell szokniuk, mert a kanyarokban a  normlistl eltren kell hasznlniuk a gzpedlt, hogy fenntartsk a  padl al raml kipufog-gz sebessgt. Van, akinek ez knnyebben  megy, van, akinek kevsb. Webber egy elejtett megjegyzsre hinaknt  lecsapva megkrdeztem, hogy a diffzor hasznlathoz szksg van-e  valamilyen vezetstechnikai trkkre,  azonban sejtelmesem csak annyit  felelt, hogy "titok." Azrt ez is elg beszdes, nem? 
Vgs soron azonban a hajlkony els szrny is olyan, mint anno a  menet kzben szlesre kop Michelin gumik, a Ferrari flexibilis  padllemeze, vagy ppen a deformld hts szrnyak voltak:  pillanatnyilag szablyosak, hiszen az ellenrzsen megfeleltek. Ezt a  McLarennl sem vitatjk. A szablyokat visszamenleg nem lehet  mdostani. 
De a Red Bullt is bntja, hogy - mg ha burkoltan is -  szablytalansggal vdoljk. Webber a futam utni sajttjkoztat  vgn, amikor mr mehetett volna dolgra, szokatlan mdon krds nlkl,  magtl hozakodott el a tmval, rmutatva, hogy mikzben ms  csapatok, mint a Ferrari vagy a Mercedes, a motorbefagyaszts vei alatt  is talltak valahogy extra lerket, addig a Red Bull trkkjeit azonnal  kifogsoljk. Van is nmi igaza ebben. Ilyen az F-1! 
* * * 
A Magyar Nagydj utn azrt nem csak Vettel, hanem kiss Webber is  zavarodottnak tnt, mint a kisgyerek, aki vratlanul dmpert kap  ajndkba, de hirtelen nem tudja, mihez is kezdjen vele. Tisztban volt  azzal, hogy ezt a versenyt nem annyira  nyerte meg, mint inkbb Vettel  vesztette el. Egy nappal korbban, az idmr utn Mark mg  megszeppenten lt ugyanabban a szobban, s hitetlenkedve mlzott Seb  elkpeszt Q3-as krn, most meg tessk, vezeti a vilgbajnoksgot. 
Tny s val, hogy Vettel bntetse nlkl nem lett volna eslye a  gyzelemre, de mgsem volt ez egszen ajndk: Fernando legyzshez  Marknak komoly bravrra volt szksge. 
Amikor a Safety Car-t plyra kldtk, a Red Bullnl gy dntttek,  csak Vettelt hvjk ki a boxba. Az ok egyszer: tudtk, hogy ha Webber  is akkor cserl kereket, amikor Alonso, szinte biztosan mgtte marad.  Ha viszont megnyjtja az els etapjt, az jraindts utn taln elg  elnyt izzadhat ki magbl ahhoz, hogy a boxkillsa utn is a Ferrari  eltt folytassa. 
Csak kt bibi volt: ehhez egyrszt folyamatosan idmr-tempt  kellett diktlnia, msrszt nem lehettek biztosak benne, hogy a  szuperlgy keverk elg sokig fogja brni a strapt az autjn. Ilyen  sok krt a szabadedzseken nem tudnak megtenni egyvgtben, s persze  vasrnapra az aszfalt is jobban felgumizdott. 
A tankols betiltsa eltt, azaz tavalyig a Red Bull rtelemszeren  nem tudta volna gy alaktani Webber stratgijt. A htvgn arrl is  beszlgettem Chris Dyerrel, hogy idn mennyivel "dinamikusabb" vltak a  taktikai dntsek. "Rgebben az esetek 99 szzalkban az hatrozta meg  a boxkills idztst, hogy mikor fogy ki a benzin" - magyarzta. -  "Vagyis csak azt kellett eldntennk, hogy mennyi zemanyagot tltnk az  autba az idmr dntje eltt s az els boxkillsnl. Utna a  verseny lejtszotta nmagt. Idn, mivel teljesen szabadon vlaszthatjuk  meg, hogy mikor cserlnk kereket, sokkal alaposabban kell rtelmeznnk  mindazt, ami a versenyen trtnik ppen. Ki kell tallnunk, hogy milyen  a forgalmi helyzet, mire kszlnek a kzvetlen ellenfeleink, meddig  brjk a mi gumijaink, meddig brjk az  gumijaik, s a boxkills utn  vajon gyorsabbak vagy lassabbak lesznk-e... Csak gy tallhatjuk el a  kerkcsere optimlis idpontjt." 
    
        
              | 
         
        
            |   | 
         
        
            
            
                
                    
                        | Webber, Vettel, Alonso s Hamilton msodpercben mrt lemaradsa a mindenkori 1. helyezettl  (nagythat).  A nyitetapban Alonso feltartotta Webbert, aki azonban a Safety  Car-fzis utn, mg a kerkcserje eltt, elhzott a tbbiektl,  belertve Vettelt is. | 
                     
                
             
             | 
         
    
 
Amikor a Safety Car a 17. kr vgn tjra engedte a meznyt, Mark  nekiltott, hogy elszakadjon Alonstl. Br az els etapban be volt  szorulva a Ferrari mg, s gy Vettellel sem tudta sszemrni az erejt,  most nemcsak Fernandnl, hanem Sebnl is gyorsabb volt: 11 kr alatt 8  msodperccel meglpett tle, pedig akkor t sem akadlyozta senki. Az  elnye Alonsval szemben mr a 38. krben 20 msodperc fl ntt, de  Mark megkrte a Red Bullt, hogy a biztonsg kedvrt hagyjk mg a  plyn kicsit, htha valamirt ksedelmet szenved a kerkcsernl, gy  aztn, mire a 43. kr vgn killt a boxba, 24 msodperccel vezetett az  ldzje eltt. Igaz, hogy a bal els gumija az utols 10 krnek mr nem  rlt, mgis ez volt a legjobb megolds. 
Amilyen retten dolgozik mostanban, Mark Webber simn megnyerheti a  vilgbajnoksgot. Alonsnak azonban igaza van: az sszetett els t  helyezettje kztt annyira csekly a klnbsg, hogy tulajdonkppen  egyikk sem vezet. Gyzzn ht a legjobb!  |