| Hrek : A 2013-as szablyok: Fejlds vagy visszafejlds? |
A 2013-as szablyok: Fejlds vagy visszafejlds?
formula.hu 2010.12.26. 10:20
A BBC jsgrja Andrew Benson arra keresi a vlaszt, hogy a 2013-tl letbelp j szablyok a Formula-1 fejldst vagy esetleg a visszafejldst fogjk e elrni.
A Formula-1 egy csendes forradalom eltt ll, az elkvetkez kt vben az autk a szablyoknak ksznheten szinte teljesen meg fognak vltozni, gy 2013-ban egy j Formula-1 veszi majd kezdett.
Elszr is a mostani 2,4 literes V8-as szvmotorok helyt, ngyhengeres, 1,6 literes, kzvetlen benzinbefecskendezses, 12 000-res fordulatszmra korltozott turbmotorok veszik majd t egy nagyobb (160 lers) KERS rendszer hathats tmogatsval. A motor mellett azonban az autk is szinte teljesen kicserldnek, gyakorlatilag csak a nyitott cockpit, az egylses elrendezs, a burkolat nlkli kerekek maradnak vltozatlanok. Ugyanis 2011-ben jn az llthat hts szrny, majd 2013-tl a tervek szerint, keskenyebb els s hts szrnyak, j hajltott padllemezek (az 1983 ta megszokott egyenes padllemez helyet), amelyek a wing-carokhoz hasonlan nagyobb leszort ert termelnek majd. gy a Formula-1-es autk 2013-ban nem csak lnyegesen klnbzen nznek majd ki, de az alacsonyabb fordulatszmnak ksznheten a hangjuk is ms lesz.
Vajon a mltba rvedst, vagy a 21. szzadot jelenti e az 1988-ban betiltott turb, s az 1982-ben betiltott „szoknyk” visszatrse? Egyltaln mi az rtelme e kt Formula-1-ben „elfelejtett” mszaki megolds vissza hozatalnak? A turbmotorokkal meg fog vltozni a Formula-1-es autk nyomatk karakterisztikja, a sokkal nyomatkosabb turbmotorok pedig a remnyek szerint nem csak hatkonyabbak lesznek, hanem az elzseket fogjk elsegteni. A „szoknyk”, teht a replgpszrnyakkal ellenttesesen hajltott padllemezek segtsgvel pedig jelents leszort er termeldik (az aut alatt felgyorsult leveg az thoz szvja a versenyautkat, a bizonyos „szoknyk” gumibl kszltek s az autk oldaldoboza mellett a leveg elszkst voltak hvatva megakadlyozni), gy br az autk az egyenesekben vesztenek nmi sebessget a kanyarsebessgk azonban jelentsen megn. (rdekessg, hogy a wing-carokat 1982 vgn tiltottk be akkor, amikor a turbmotorok mg a plyafutsuk elejn jrtak a teljestmny tekintetben a Formula-1-ben, gy a wing-car s az ers turbmotor elnyeinek els tallkozsa a Formula-1-ben 2013-ban vrhat). A wing-carok a jelents leszort er miatt 1979 s 1982 kztt kicsi els s hts szrnyakat viseltek. Az j szablyok azonban nem azt jelentik, hogy a Formula-1 visszasllyed a 80-as vek elejnek a technikai sznvonalra, akkor az aerodinamika mg gyerekcipben jrt, a vltozs mindssze annyi lesz, hogy a mrnkk ezt kveten egy sokkal kisebb s ellenrizhetbb terleten a szrnyak helyett a padllemezek terletn mutathatjk meg a zsenialitsukat.
A vltoztatsok szempontjbl azonban Benson szerint nagyon fontos, hogy az FIA vgre felismerte, hogy ha komoly vltozsokat szeretne, akkor azokban olyan hitelt rdeml szakemberek vlemnyre kell tmaszkodnia, mint Patrick Head s Rory Byrne. Head a Williams csapat volt technikai igazgatja s jelenlegi rsztulajdonosa, mg Byrne a Benetton s a Ferrari csapatok ftervezjeknt tevkenykedett korbban, ketten egytt munkjukkal 17 konstruktri s 15 egyni vilgbajnoki cmben vettk ki a maguk rszt. A kt szakember az FIA elnkvel Jean Todttal 2010 mrciusban tallkozott elsszr. A feladat, amivel Todt megbzta ket az volt, hogy dolgozzanak ki olyan j technikai szablyokat, amelyek 1. nem teszik nehezebb az elzseket a jelenleginl, 2. legyenek egy kicsit nehezebben vezethetek az autk, a cl az lenne, hogy a piltk a jelenlegi 70% helyet csak a kr 50%-ban tudjanak teljes gzzal menni a versenyplykon. A Head s Byrne ltal kidolgozott elkpzels, hogy az els s a hts szrnyak helyet jra az autk padllemezn termeldjn a leszort er nagy rsze egyltaln nem j kelet. 1998-ban Dr. Harvey Postlethwaite (a Tyrrell s a Ferrari csapatok egykori zsenilis mrnke) egy hasonl technikai munkacsoport vezetjeknt mr felvetette, hogy cskkentsk az els s a hts szrnyak mrett s hozzk vissza a hajltott padllemezeket. Akkor azonban az tletet Max Mosley az FIA elnke parkol plyra tette. Ekkor mg a cl elssorban a versenyek ltvnyossgnak a javtsa volt, mert elmletileg az autk ilyen talaktsa esetn a versenyzk sokkal kzelebbrl kvethetik egymst. Most a piltk, ha tl kzzel mennek egymshoz, akkor elvesztik a tapads nagy rszt, elssorban az els szrnyak zavar lgramlatai miatt. Megint csak elmletileg a kisebb els szrnyak, s az, hogy a leszort er nagy rszt az autk alja termeli majd, az azt fogja jelenteni, hogy az autknak sokkal kevesebb zavar lgramlattal kell majd megkzdenik, ha kzelrl akarjk kvetni egymst, ez pedig knnyebb teszi az elzseket. Napjainkban azonban mr nem csak a versenyek ltvnyosabb ttele a cl, a legfontosabb ugyanis az autk (zemanyag) hatkonysgnak a nvelse vlt, a kisebb szrnyak pedig kisebb lgellenllst, gy zemanyag megtakartst eredmnyeznek.
Az pedig csak kln rm lesz mindenkinek, ha a zldebb s a fld olajtartalkaival is kmletesebben bn Formula-1-es autk tbb elzsre lesznek kpesek a versenyplykon.
|